Punt magazine: het gaat goed met Marja Kamsma

cover punt 8-2016-max

In januari kwam het nieuws dat Marja Kamsma, vicevoorzitter van het College van Bestuur, darmkanker heeft en niet meer beter wordt. In deze laatste Punt van het studiejaar vertelt ze hoe het nu met haar gaat en blikt ze terug op haar tijd bij Avans.

‘Ik voel me nog steeds energiek’, zegt Marja. ‘Het gaat goed met me.’ Ze heeft samen met haar partner besloten om geen behandelingen te ondergaan. ‘Ik heb geen seconde spijt van die beslissing. Als ik wel voor chemo had gekozen, had ik hier niet gezeten. Dan zou ik van chemo naar chemo leven en van uitslag naar uitslag. Steeds weer afwachten of je door mag met de volgende chemo.’

Avansdocent van het Jaar
De laatste Punt voor de zomervakantie is traditiegetrouw een medewerkersnummer. Brian Kayes, door studenten gekozen tot Avansdocent van het Jaar, legt uit hoe hij lesgeeft. ‘Ik geef mijn studenten vertrouwen, probeer een veilige sfeer te creëren.’ Hij zal nooit iemand belachelijk maken, behalve zichzelf dan. ‘Zelfspot is belangrijk.’ Zou dat hem zijn titel opgeleverd hebben?

5 procentregeling
Eind vorig jaar werd bekend dat Avans jaarlijks 5,2 miljoen extra in het onderwijs gaat investeren. Met het geld moeten docenten voor 5 procent vrijgeroosterd worden. Daarmee moet de werkdruk verlicht worden en de contacttijd tussen docenten en studenten uitgebreid. Academies worstelen met de uitvoering van deze zogenoemde 5 procentregeling. ‘Je moet het zo zien: academies krijgen meer geld voor hetzelfde werk’, zegt bestuursvoorzitter Paul Rüpp. ‘Ze mogen er dus niet nieuwe projecten mee financieren.’

Andere vormgeving
De nieuwe Punt ziet er anders uit dan gebruikelijk. De vormgeving is deze keer gedaan door Yashar van den Brandt en Claire Volger, derdejaarsstudenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost. Samen met medestudenten vormen zij, als stage, tijdelijk een grafische studio: Studio Hype. Ook de coverillustratie is gemaakt door een student van AKV|St.Joost, Iris van Roij.

In Punt 8 lees je verder een interview met Avansdocent Inge Duine. Haar debuut De Laatste Tour, een thriller die zich afspeelt tijdens de Tour de France, ligt sinds kort in de boekhandel. Verder vertellen Avansmedewerkers waar zij naartoe gaan deze zomer. Ook wordt duidelijk waarom er minder rommel ligt bij Avans in Breda.

Het laatste nummer van dit studiejaar ligt overal in de bakken en is ook online te lezen.