Student Commerciële Economie komt met ‘schijnconstructie’ om af te studeren

Na een stage in het derde jaar wil een student Commerciële Economie in Breda afstuderen bij hetzelfde bedrijf. De examencommissie staat dat niet toe en de vierdejaarsstudent stapt naar het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

In de OER staat dat het niet toegestaan is om bij hetzelfde bedrijf stage te lopen en af te studeren. ‘Met uitzondering van een situatie waarin je weinig te maken hebt met de medewerkers van je eerste stage, de opdracht compleet anders is en er sprake is van een andere praktijkbegeleider. Aan die voorwaarden wordt voldaan’, zegt de student tijdens de zitting van het COBEX.

Verschillende bedrijfsculturen
‘Het klopt dat we die uitzonderingen op de regel hebben toegevoegd aan Blackboard’, zegt de examencommissie. Dat is gedaan omdat vanwege de crisis het voor studenten lastiger werd om aan een afstudeeropdracht te komen. ‘Een student zou dan bijvoorbeeld bij twee verschillende vestigingen van Makro terecht kunnen komen. Dan kom je alsnog in aanraking met twee bedrijfsculturen.’

‘Voor ons gaat het hier om een afstudeeropdracht bij hetzelfde bedrijf, waarbij het onvermijdelijk is dat de student moet samenwerken met mensen die hij kent van zijn stage. Er werken tenslotte maar tien mensen. Dat geeft hem een voorsprong op andere afstudeerders en dat is ongewenst’, zegt de examencommissie.

Schijnconstructie
Dezelfde examencommissie geeft aan weinig vertrouwen te hebben in het afstudeerplan. ‘Nadat wij onze bezwaren kenbaar gemaakt hebben, kwam de student met een nieuw afstudeerbedrijf waar hij dezelfde opdracht zou uitvoeren. Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel en Linkedin gaat het om een ander bedrijf, maar met dezelfde leidinggevenden. Het is gewoon een schijnconstructie.’

‘Waarom wil je zo graag bij dit bedrijf afstuderen, ondanks de bezwaren van de examencommissie?’, vraagt de COBEX-voorzitter. ‘Omdat ze mij een baan na mijn afstuderen aanbieden. Dat aanbod vervalt als ik daar niet afstudeer’, antwoordt de student.

Ongegrond
De zaak wordt ongegrond verklaard. De student heeft al stage gelopen bij hetzelfde bedrijf en de verwevenheid tussen dat bedrijf en zijn tweede optie is aantoonbaar. Hij heeft al een andere afstudeerplek gevonden.

Gekke Henkie

Het komt vaker voor dat studenten bij een dochterbedrijf of bij de holding in plaats van bij de werkmaatschappij afstuderen. Juridisch zijn het dan andere entiteiten maar de leidinggevenden zijn dezelfde personen. Goed dat het COBEX dit aanpakt

2016-06-17 14:21:38