Studenten runnen studio Kratje Beeld: ‘Het is net echt’

Kratjebeeld 06
In een pand vlakbij station Breda huizen tien derdejaarsstudenten Illustratie van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost met hun illustratiestudio Kratje Beeld. Drie maanden lang nemen de studenten een kijkje in het leven na St.Joost.

Omdat stage lopen als Illustratie-student lastig is, laat AKV|St.Joost haar studenten drie maanden lang zelfstandig een studio runnen. En dat is erg leerzaam volgens de studenten. Sarah: ‘Je leert in de praktijk samenwerken met andere illustratoren en hoe je moet pitchen bij een opdrachtgever om de klus binnen te halen.’

Kratjebeeld 05
Opdrachten verdeeld
Met vijftien opdrachtgevers hebben de studenten het tot nu toe lekker druk. De opdrachten worden onder de studenten verdeeld. Dymphie: ‘Vaak gaan er drie van ons mee aan de slag en dan pitchen we onze ideeën bij de opdrachtgever. Die heeft dan de keuze uit verschillende ontwerpen.’

Kratjebeeld 04

Hoe praat je over geld?
Het financiële aspect vonden de studenten lastig. Julia: ‘Hoe praat je over geld? Het is best lastig om daar naar te vragen bij een opdrachtgever. Gelukkig gaat dat nu wel beter.’ Elke maandag komt er een docent langs aan wie de illustratoren advies kunnen vragen, verder doen ze alles zelf.

Vijf dagen per week op kantoor zitten is voor de studenten even wennen, maar ze vinden het erg leuk. Iris: ‘Als er iemand jarig is, dan wordt er op taart getrakteerd. Net echt!’

Kratjebeeld 03

Speciale samenwerking
Punt 8, het laatste magazine van het studiejaar én een medewerkersspecial, wordt een bijzondere editie. Kratje Beeld maakte diverse illustraties en Iris ontwierp de cover. Studio Hype, die bestaat uit studenten Grafisch Ontwerp uit Den Bosch, is eenmalig verantwoordelijk voor de vormgeving. Het nummer ligt vanaf 16 juni in de Puntbakken.

Kratjebeeld 02 Kratjebeeld 01

Studio Hype

Correctie, Studio Hype bestaat uit zeven illustratoren en twee grafisch ontwerpers. ✌✌

2016-06-06 18:35:18