ASIS-student doneert vleugel aan Avans

Alexandra piano 1920
Een oud-student van Avans School of International Studies (ASIS), Alexandra Hercegno, heeft een vleugel aan Avans gedoneerd. Vanwege haar verhuizing naar Singapore heeft ze geen ruimte meer voor de grote piano.

Tijdens de zomervakantie werd de vleugel vanuit Utrecht verhuisd naar de Hogeschoollaan in Breda. Diensteenheid ICT en Facilitaire dienst (DIF) mocht hem in ontvangst nemen. Het muziekinstrument zou eerst naar de Pabo gaan, maar was te groot om in het muzieklokaal te plaatsen. DIF vervangt met Alexandra’s vleugel de kapotte piano die in collegezaal HD001 stond.

Definitief vertrek
Alexandra, die International Business and Management studeerde, benaderde Avans zelf over de donatie. “Na mijn opleiding heb ik in Duitsland, Hongarije, Slowakije, Polen en Singapore gewerkt,” vertelt ze. “Ik vertrek nu definitief naar Singapore en het ziet er niet naar uit dat ik snel terug kom.”

Omdat ze altijd met veel plezier bij Avans heeft gestudeerd en de hogeschool dankbaar is voor de internationale ervaring die ze heeft opgedaan, was haar oude school haar eerste keuze. “Ik wilde graag iets teruggeven aan de plek waar ik zoveel geleerd heb.”

Donatie met betekenis
Alexandra is blij dat de piano weer in gebruik wordt genomen. “Ik vind het vreselijk dat ik de piano moet afstaan, maar ik vind het fijn dat andere studenten er nu op kunnen spelen. Dat geeft mijn donatie betekenis.”

De vleugel is een antiek muziekinstrument uit de tijd van het Hongaars-Oostenrijkse Keizerrijk. Alexandra kocht hem ooit over van een bevriende balletdanseres en hij reisde altijd met haar mee. “De piano staat symbool voor mijn reis die in Hongarije begon en me langs verschillende internationale paden heeft geleid.”