Fraude: student kijkt op telefoon tijdens tentamen

collegevanberoep-tijdelijkEen telefoon gaat af tijdens een tentamen. Een student Bedrijfskunde MER staat op, loopt naar voren en pakt zijn telefoon uit zijn tas om te kijken of het zijn telefoon is. “Fraude”, zegt de examencommissie: het tentamen wordt ongeldig verklaard. De student gaat tegen de beslissing in beroep bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

De student heeft net een nieuwe telefoon en moet nog wennen aan de nieuwe functies. Hij denkt dat zijn telefoon op stil staat. Dan gaat er een telefoon af. Voor de zekerheid kijkt hij of zijn telefoon wel daadwerkelijk op stil stond. Terwijl hij kijkt, staat er meteen een surveillant naast hem. Gebeld is hij niet maar hij heeft wel een berichtje ontvangen waardoor er geluid afging.

“Medestudenten kregen nadat ik opstond ook de kans om hun telefoon uit te zetten”, vertelt de student. “Zonder gevolgen, dat vond ik vreemd.” Hij krijgt een gele kaart, gaat zitten en maakt het tentamen verder af. Als er na een paar weken nog geen uitslag is van het tentamen, gaat hij nadenken. Misschien betekende die gele kaart toch meer dan alleen een waarschuwing.

Telefoon aan: fraude
De surveillant maakt een melding. De telefoon stond aan en dat mag niet volgens de regelgeving: dat is fraude. De student was niet aanwezig bij de hoorzitting van de examencommissie voorafgaand aan deze zitting. Hij zag de mail één week van te voren maar kon geen vrij meer krijgen op zijn werk. Daarom gaat hij nu in beroep bij het COBEX: “Nee heb je, ja kun je krijgen.” Naast privéproblemen wil hij dit niet er ook nog bij hebben. “Ik moet deze opleiding halen om straks verder te kunnen studeren, ik doe er dus alles aan om mijn punten te halen.”

Feitelijkheden
De examencommissie geeft geen gehoor aan zijn verhaal en blijft kordaat en bij haar standpunt: “Uitgaande van de feitelijkheden van de surveillant zijn wij tot dit besluit gekomen.”

Het beroep van de student is ongegrond verklaard: hij krijgt geen extra kans.