Nieuwe kunststudenten tekenen met jam en marmite

St joost 1920
Wie deze dagen het klooster van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost in Breda binnen loopt, kan raar opkijken. In de gangen zitten geknielde studenten te tekenen op de vloer en zoeken anderen buiten naar bloemen en bladeren. Met verschillende tekenworkshops worden de kersverse studenten uit hun schulp gelokt.

“Kunststudenten moeten zo snel mogelijk hun vertrouwde zekerheden loslaten”, vertelt docent Judith Mestriner. “Ze moeten leren durven.” Daarom krijgen de eerstejaarsstudenten van AKV|St.Joost naast rondleidingen door hun schoolgebouw tekenworkshops.

Bruine portretten
Mestriner wijst naar een muur op de gang waar bruinige portretten hangen. “Hier is een docent aan de slag gegaan met jam en marmite. De studenten moesten elkaar portretteren.”

Verderop zitten een paar studenten op hun knieën te tekenen, onder toeziend oog van docent Jacqueline Overberg. “Ik heb ze de opdracht gegeven om sporen te zoeken. Ik heb ze geen verdere uitleg gegeven”, vertelt de docent

jam en marmite 1920

Volgens het boekje
Overberg vindt het belangrijk dat de kunststudenten een open blik ontwikkelen. “Nieuwe studenten willen alles volgens het boekje doen. Dat is lastig, want een resultaat hoeft niet perse goed te zijn. We willen ze leren open te staan voor nieuwe ideeën. Ik hoop dat ze me vandaag gaan verrassen.”

School ontdekken
Kim, eerstejaars Grafische Ontwerp en Jessica, eerstejaars Animatie, trekken in de hal de toetsen van een pinautomaat over. Kim: “Het is een hele leuke manier om school te ontdekken, er is zoveel te zien.” Jessica is vooral benieuwd naar de Culttour, waarbij de eerstejaars studenten een rondleiding krijgen langs de belangrijkste culturele plekken van Breda. “Ik vind het leuk om buiten de school te gaan.”

Meer foto’s van alle Avansintro’s? Check ons album op Facebook.

//