Ook met een bijbaan haal je je tentamens wel

Bijbaantje-1920-Janine JanssenGoed nieuws voor studenten met een bijbaan. Werken naast je studie lijkt niet tot studievertraging te leiden, blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau.

De laatste tien jaar zijn studenten steeds meer gaan werken. Ongeveer de helft had in 2004 een bijbaan of was op zoek naar werk. In 2014 was dit aandeel gestegen naar driekwart.

Noodzakelijk
Dit zal wel komen doordat studenten het financieel zwaarder hebben gekregen, vermoedt het SCP. Het is voor scholieren en studenten noodzakelijker geworden om naast hun studie een baantje te hebben. Dat zou voor problemen kunnen zorgen, opperen de onderzoekers, zoals studievertraging.

Maar volgens de ondervraagde studenten valt dit reuze mee. Slechts 1 procent zegt door zijn bijbaan langer over de studie te hebben gedaan. 50 procent van de studenten geeft aan naast de studie voldoende tijd te hebben voor werk.

Lagere cijfers
Dat is opvallend, want uit recente cijfers van de ‘Studentenmonitor’ van het ministerie van Onderwijs blijkt dat 16 procent van de studenten met een bijbaan lagere studieresultaten behaalt. Maar SCP-onderzoeker Patricia van Echtelt vindt dat niet zo vreemd. “Lagere cijfers zijn wat anders dan studievertraging. Veel studenten willen hun studie op tijd af hebben, al is het maar om financiële redenen. Misschien nemen ze nu sneller genoegen met een zes in plaats van een acht.”