Avansstudent gaat voor goud op Paralympische Spelen in Rio

Foto: Facebook

‘In Rusland en Oekraïne is CP-voetbal veel groter, daar hebben ze landelijke competities. Toch doet het Nederlands team mee om de prijzen.’ Minne de Vos, vijfdejaarsstudent Business It & Management in Breda, heeft als voetballer met een lichamelijke beperking een topsportstatus. De komende dagen strijdt hij om een medaille bij de Paralympische Spelen in Rio.

Door een hersenbloeding bij zijn geboorte is Minne de Vos rechtszijdig verlamd waardoor hij een mindere arm- en beenfunctie heeft. Vanaf zijn zesde speelt hij voetbal. Eerst bij reguliere teams, maar na het behalen van zijn havodiploma is hij op hoog niveau CP-voetbal gaan spelen. De afgelopen vier jaar trainde hij bijna dagelijks in het topsportcentrum in Papendal met als einddoel de Paralympische Spelen in Rio.

Rusland
‘Het niveau binnen het CP-voetbal ligt heel dicht bij elkaar’, zegt Minne. ‘Rusland is oppermachtig, maar Oekraïne, Brazilië en Nederland doen niet onder voor elkaar. Dat is wel de top vier, maar de nummer acht van de wereld kan ook zo maar de nummer vier verslaan. Je moet elke wedstrijd gefocust zijn.’ Het Internationaal Paralympisch Comité heeft Rusland geweerd van de spelen waardoor de kans op een medaille voor Nederland zeer reëel is.

De regels voor CP-voetbal zijn iets anders dan voor het reguliere spel. Zo staan er van beide teams maar zeven spelers op het veld, is er geen buitenspelregel en mag de bal ook ingerold worden. ‘Alle spelers zijn ingedeeld in klassen. Klasse 5 en 6 zijn spelers met twee verlamde armen of benen, in klasse 7 zitten spelers zoals ik met een eenzijdige verlamming en klasse 8 bestaat uit voetballers met een minimale beperking zoals een evenwichtsstoornis. Elk team moet minimaal één speler uit klasse 5 of 6 opstellen en maximaal één uit klasse 8.’

Zelfstudie
Als topsporter is Minne veel tijd kwijt met trainen en internationale toernooien. ‘Ik ben de laatste twee jaar bijna niet op Avans geweest. Het meeste doe ik door zelfstudie. Gelukkig is er een aantal docenten dat echt goed meedenkt over hoe ik alle vakken kan halen.’

Vanavond speelt de Avansstudent zijn eerste wedstrijd in Rio tegen de Verenigde Staten. Wat Minne gaat doen na Brazilië weet hij nog niet. ‘Helaas staat CP-voetbal niet op het programma voor de Paralympische Spelen van 2020 in Tokio.’