Detectiemethode illegaal graf leidt tot wetenschappelijke publicatie Avansstudenten

foto: Pixabay.comEindelijk is het onderzoek dat studenten Chemie in Breda deden voor hun minor vereeuwigd in een wetenschappelijk boek. Ze hebben er vijf jaar op gewacht.

“We hebben binnen de minor een nieuwe detectiemethode ontwikkeld om snel een illegaal graf aan te tonen”, vertelt Martien Graumans. Hij is in 2012 afgestudeerd bij Avans en werkte in de minor samen met Tim van der Heijden.

Politie
“Toen we aan het einde van de minor de indicatietest presenteerde was er veel interesse voor, vooral vanuit de politie. Het was de bedoeling dat een andere Avansstudent verder zou gaan met het onderzoek, maar vanwege tijd- en geldgebrek is dat nooit echt van de grond gekomen.”

Professor Henk Kars van de Vrije Universiteit in Amsterdam hoorde van het onderzoek en wilde er een hoofdstuk over in zijn boek Soil in Criminal and Environmental Forensics. “Dat is best uniek. Ons onderzoek heeft ook een peerreview ondergaan, het gaat namelijk wel om een wetenschappelijke publicatie.”

Master
Tijdens de minor kwam Martien voor het eerst in aanraking met de meer wetenschappelijke manier van onderzoek. “Dat vond ik zo leuk dat ik na mijn studie bij Avans de master Forensic Science ben gaan volgen in Groot Brittannië en nu bezig ben aan mijn tweede master in Utrecht.”

En nu is ook eindelijk het boek van professor Kars uit. “Dat heeft even geduurd inderdaad. Elk hoofdstuk is weer door iemand anders geschreven dus het liep wat vertraging op. Wie weet komt er nu ook hernieuwde interesse in onze indicatiemethode.”