Docenten en studenten AGZ nauw betrokken bij dagopvang Turkse en Marrokaanse ouderen

Foto: Flickr.com/ Firat Sola“Eenzaamheid onder ouderen is een bekend probleem. Bij allochtone ouderen zorgt het cultuurverschil en de taalbarrière voor grotere kans op eenzaamheid”, zegt Serap Kaynak bij de opening van Darna een dagopvang voor Turkse en Marrokaanse ouderen in Breda. Onderzoek van studenten in de minor Active Aging heeft de dagopvang mogelijk gemaakt.

“Binnen de kringen van ouder-wordende moslimgemeenschap is veel overbelasting door mantelzorgers. Zij hebben niet de expertise over de zorg-/verpleegkunde handelingen. Plus de verzorging wordt veel voor tweede generatie moslims, door de combinatie met werk en gezin”, zegt Henk de Haas, docent bij de Academie voor Gezondheidszorg (AGZ), op iAvans.

De Haas is zeer betrokken bij de ouder wordende moslimgemeenschap. “Ik ben één dag in de week uitgeroosterd bij de academie om mij in te kunnen zetten voor deze gemeenschap.” Diverse AGZ-studenten hebben onderzoek gedaan naar het onderwerp bij het Lectoraat Active Ageing (AA), onderdeel van het Expertisecentrum Caring Society 3.0.

Preventie
Twee inmiddels afgestudeerde studenten zijn begonnen met een onderzoek naar dit onderwerp voor de minor Active Ageing (AA): hoe kunnen we preventief iets doen aan dreigende overbelasting van mantelzorgers. De uitkomst van dat onderzoek was: er is behoefte aan een dagopvang. Dan kunnen kinderen hun ouders een dagje wegbrengen en hebben de kinderen hun handen een dagje vrij. En ouders hebben sociaal contact met soortgelijke leeftijdsgenoten.

Projecten en stages
Twee andere studenten zijn met die resultaten verder gegaan en hebben onderzocht wat nodig is om een dergelijke opvang te starten. De Haas heeft geholpen bij de praktische uitwerking zoals subsidie. “Nu en in de nabije toekomst zijn er op de opvang projecten en stages voor AGZ-studenten om mee aan de slag te gaan. Vierdejaarsstudent Nihal El Yazidi doet nu de minor AA en ondersteunt voor een gedeelte ook in de nieuwe dagopvang. Binnen de opvang is verder het plan om onder oudere mannen en oudere dames een beweegclubje te start in samenwerking met studenten Fysiotherapie.”