Entrepreneurship Game: een wereldprimeur van Avans

spel1920
Geen Triviant of Pokemon Go, maar een spel om jezelf als aanstormende ondernemer uit te dagen. De afgelopen week stond voor 33 studenten van de nieuwe minor Ondernemen in het teken van de Entrepreneurship Game. “Een wereldprimeur”, volgens Koen Demouge, docent Advanced Business Creation (ABC).

Het doel van het nieuwe spel: studenten op een interactieve manier kennis laten maken met start ups en ondernemingen. Dat in het kader van de nieuwe minor. Geen punten, maar heartbeats kunnen er gescoord worden in zes verschillende rondes. In de ochtend spelen de studenten het spel, in de middag volgt een aansluitend college.

Termen zoals early adapters en pioneers komen voorbij. Geen idee in welke context je het moet plaatsen? “Daar is nu ook juist het spel voor ontwikkeld, ook studenten met een andere achtergrond laten we op deze manier kennismaken met wat er komt kijken bij een onderneming opstarten”, vertelt bedenker van het spel Jan Spruijt, docent en lid van Innovative Dutch. Etienne Dirven, student Small Business en Retailmanagement: “Het spel is een leuke manier om de minor te starten.”

Gelukkig maar een spel
Deelnemers moeten achterhalen wie hun klant is, een product bedenken, de specificaties uitwerken en een passende marketing- en salesstrategie kiezen. Communicatiestudent Djune Klaassen en haar team kiezen voor sportkleding met verlichting zodat je ook in het donker veilig kunt sporten. Gaandeweg het spel gaan ze ergens de mist in. “Gelukkig is het een spel, in de echte wereld zou dit een ondergang zijn”, lacht ze. De heartbeats worden later weer omhoog gekrikt. “Maar het is wel echt een mooie game!”

Schoen met nanotechnologie
Etienne en zijn team bedenken een schoen met nanotechnologie die studenten helpt bij het studeren. “Ze krijgen dan een impuls als ze bijvoorbeeld te laat zijn. Maar geen stroomschok hoor!” Zijn team scoort de meeste heartbeats en is daarmee de winnaar. Etienne is als enige van zijn team aanwezig bij de uitreiking van de prijs. “Gisteren was het natuurlijk HBO Intro”, grappen docenten. Een mogelijke verklaring waarom sommige studenten er niet zijn.

Ruimte voor verbetering
Bij alles dat nieuw is, kan er wel eens iets misgaan. Al is dat maar minimaal volgens Etienne: “Als er iets niet soepel verliep, werd dat snel opgelost.” Ook voor de docenten is de kick off een leermoment. “Er is ruimte voor verbetering”, vertelt docent Marion van Dijk. “Maar tot zo verre zijn de studenten enthousiast en zijn er alleen maar positieve geluiden.”

Een wereldprimeur
De docenten hebben grootse plannen met het spel. Demouge: “Ik vind het fantastisch!” Deze zomer is het spel gelanceerd. “Het is ontwikkeld door Innovative Dutch in samenwerking met Tilburg University, NHTV en Avans Hogeschool.” Uiteindelijk moet eenzelfde minor ook in Den Bosch starten en wordt het spel verder onder de aandacht gebracht bij partnerscholen.