Gedoneerde piano blijkt niet te stemmen

Alexandra piano 1920
De vleugel die in de zomervakantie aan Avans gedoneerd is, blijkt niet te stemmen. Dat laat een professionele pianostemmer aan Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienstverlening (DIF) weten.

In een mail schrijft de pianostemmer: “Naar mijn mening is er geen beginnen aan. Het is een antieke vleugel met veel gebreken. Het klankbord heeft geen druk, vandaar dat de piano een dode toon heeft en de besnaring is oud en aangetast door roest.”

Geen goed plan
“Ik heb in mijn 37-jarige loopbaan als pianotechnicus nog maar één instrument gezien met een soortgelijk systeem als deze piano. Een revisie lijkt me geen goed plan. Onderdelen zijn nauwelijks te vinden, de kosten zullen ver boven de aanschafprijs van een nieuw instrument uitkomen en het resultaat van een revisie kan tegenvallen.”

Oldtimer
De pianostemmer vergelijkt het oude instrument met een oldtimer. “Je kunt alles vernieuwen, repareren en vervangen maar het blijft een oldtimer die absoluut niet zal gaan rijden en presteren als een moderne auto.”

Oud-student van Avans School of International Studies (ASIS), Alexandra Hercegno, doneerde de vleugel aan Avans, omdat ze graag iets terug wilde geven aan de school waar ze veel geleerd heeft. DIF laat weten dat ze de piano als siermeubel in collegezaal HD001 laten staan.