‘Hbo-kanjer’ Avans opnieuw de beste volgens Keuzegids, 14 opleidingen op 1

Onderwijsboulevard215DenBoschentree-1920Avans is volgens de Keuzegids HBO 2017 voor de vijfde keer de beste grote hogeschool van Nederland. Veertien Avansopleidingen staan op nummer één en zes opleidingen hebben het kwaliteitszegel ‘Topopleiding’ gekregen.

Grote hogescholen zijn vaak logge organisaties, waar goede bedoelingen vastlopen in bureaucratie of tegenstrijdig beleid, stelt de Keuzegids. “Voor deze kwalen lijkt de Brabantse hbo-kanjer Avans immuun. Die staat al jaren aan top bij de zwaargewichten. Je merkt er amper dat je dertigduizend medestudenten hebt: de school is opgesplitst in twintig academies, met veel zelfstandigheid. Misschien lukt het daardoor om bij veel opleidingen kwaliteit te leveren: een aantrekkelijk programma, goede docenten en dito begeleiding en met het hoogste percentage geslaagden van alle grote hogescholen.”

‘Luisteren naar je studenten’

“Het is een groot compliment aan de organisatie dat studenten voor de vijfde keer onze hogeschool op één  zetten. Na acht jaar in de top drie durf ik wel te zeggen dat we blijkbaar een aantal dingen goed doen, zegt bestuursvoorzitter Paul Rüpp. “Op de eerste plaats is dat luisteren naar je studenten, niet alleen tijdens landelijke enquêtes, maar door het jaar heen. En dat luisteren kunnen we doen omdat we er heel bewust voor kiezen een grote hogeschool te zijn met veel zelfstandigheid voor de verschillende onderdelen. Daardoor kunnen we toch kleinschalig opereren. Dat voelt goed voor studenten en voor medewerkers.”

‘Een prestatie van wereldformaat’

Rüpp: “Het meest verheugd ben ik dat de organisatie zo ambitieus blijft en er jaar op jaar in slaagt steeds weer iets beter te scoren. Dat is een prestatie van wereldformaat.”

Andere hogescholen
Net als vorig jaar zit Windesheim Avans dicht op de hielen. “Ook hier goede docenten en prima begeleiding. Alleen ligt het aantal geslaagden minder hoog en de zorgopleidingen zijn wat zwakker”, aldus de Keuzegids. De Hanzehogeschool in Groningen staat op een derde plaats. Fontys is terug te vinden op een vijfde plaats. De Hogeschool Utrecht, de Hogeschool van Amsterdam en Inholland vormen de achterhoede.

In vergelijking met vorig jaar staan er meer Avansopleidingen op nummer één en drie, maar minder opleidingen op nummer twee. Avans Den Bosch levert, zoals gebruikelijk, de meeste top drie opleidingen (21), Breda (13) en Tilburg (2).

keuzegids-staand-625

Topopleidingen
Zes Avansopleidingen krijgen het kwaliteitszegel ‘Topopleiding’. In Breda is dat de opleiding Fysiotherapie. In Den Bosch gaat het om de opleidingen Technische Bedrijfskunde, Chemie, Informatica, Elektrotechniek en Advanced Business Creation.

Stijgers en dalers
Zoals elk jaar zijn er opleidingen die enorm zijn gestegen of gedaald. Zo is de wederopstanding van Werktuigbouwkunde opmerkelijk. Die gaat van een plaats 13 vorig jaar naar de derde positie nu. Small Business en Retail Management in Breda is van een vijfde plek doorgestoten naar de nummer één ten koste van de Bossche opleiding die dit jaar genoegen moet nemen met een tweede plaats.

De beide opleidingen Bouwkunde van Avans dalen sterk en ook Civiele Techniek in Tilburg heeft beter gescoord in het verleden. Overigens is het oppassen om te vergelijken met andere jaren omdat de methodiek soms wijzigt. De berekeningswijze voor 2017 vind je hier.

Nummers 1 (tussen haakjes de ranking vorig jaar):
Technische Bedrijfskunde, Den Bosch (1)
Chemie, Den Bosch (1)
Informatica, Den Bosch (1)
Elektrotechniek, Den Bosch (4)
Environmental Science for Sustainable Energy and Technology (Milieukunde), Breda (2)
Accountancy, Breda (1)
Small Business en Retail Management, Breda (5)
Bestuurskunde, Den Bosch (2)
Culturele en Maatschappelijke Vorming, Den Bosch (1)
HBO-Rechten, Den Bosch (1)
Integrale Veiligheid, Breda (3)