Kleuteruniversiteit mag wel, Vrije Hogeschool niet

portretfoto-bussemaker-1920De Kleuteruniversiteit en de Volksuniversiteit mogen hun naam straks behouden, maar de Evangelische Hogeschool en de Vrije Hogeschool niet. Is dat willekeur? Helemaal niet, bezweert minister Bussemaker.

Donderdag verdedigde de bewindsvrouw in de Tweede Kamer het wetsvoorstel dat onder meer de benamingen ‘universiteit’ en ‘hogeschool’ moet beschermen. Alleen onderwijsinstellingen met erkende hbo- of wo-opleidingen mogen zich straks zo noemen. Dat moet het makkelijker maken om nephogescholen en -universiteiten aan te pakken. Ze kunnen een boete krijgen van maximaal 810.000 euro.

Op zich een goed idee, vindt de Tweede Kamer, maar waarom maakt ze alleen een uitzondering voor instituten als de Universiteit van Nederland, de Kleuteruniversiteit en de Volksuniversiteit, wilden ChristenUnie, SGP en CDA weten. En waarom moeten de Evangelische Hogeschool en de Vrije Hogeschool hun naam wel veranderen? Die twee laatste instituten bieden scholieren een tussenjaar waarin ze zich kunnen voorbereiden op een studie in het hoger onderwijs.

Yogadansen
SGP-Kamerlid Roelof Bisschop vond het maar raar dat bijvoorbeeld de Volksuniversiteit haar naam mag behouden, terwijl een cursus als “yogadansen voor senioren” mijlenver van een universitaire opleiding af staat. Waren de selectienormen van de minister niet willekeurig?

Maar minister Bussemaker kaatste de bal terug: “Juist omdat de Volksuniversiteit zo ver af staat van een universiteit kan daar geen sprake zijn van misleiding. Iedereen die naar het onderwijsprogramma kijkt, ziet dat je daar geen graad kunt halen en dat je slechts een heel geringe bijdrage hoeft te betalen.

Misleiding
Bij de Evangelische Hogeschool is de kans op misleiding volgens haar groter: die presenteert zich als een voorbereidende opleiding van hbo-niveau, is alleen toegankelijk voor scholieren met ten minste een mbo-4 diploma en vraagt collegegeld van zijn studenten.

Verder vroeg ze zich af waarom de Evangelische Hogeschool niet bereid was om zichzelf bijvoorbeeld academy of college te noemen. Andere instellingen passen hun naam wel aan. Zo noemt de Johan Cruijff University zich voortaan Johan Cruijff Academy.

De minister wilde haar wetsvoorstel niet aanpassen, maar als een Kamermeerderheid de uitzonderingen op de nieuwe regels onduidelijk vond, dan moest ze misschien maar helemaal geen uitzonderingen maken. “Dat zou betekenen dat iedereen zijn naam zou moeten veranderen, dus ook de Volksuniversiteit en de Kleuteruniversiteit. Als u echt die helderheid wilt, is dat de best denkbare helderheid.”