Minderjarige hbo-student drinkt graag biertje

Foto: Flickr/J. de Graaf https://flic.kr/p/zmEwJ1Het mag niet maar het gebeurt toch: 80 procent van de zeventienjarige studenten in het hbo drinkt wel eens alcohol. Het goede nieuws is dat maar 8 procent van hen rookt.

Het Trimbos Instituut deed onderzoek naar het gebruik van drugs en alcohol onder hbo-studenten en scholieren tussen de zestien en achttien jaar. Ondanks de verhoging van de leeftijdsgrens naar achttien jaar lust ruim driekwart van de minderjarige hbo’ers best een biertje. Ze laten het vaak niet bij één drankje: ruim een kwart drinkt in het weekend meer dan tien glazen alcohol.

Roken, blowen en XTC
Daarentegen roken zeventienjarige hbo’ers minder vaak. 8 procent rookt dagelijks, tegen 20 procent van hun leeftijdsgenoten in het mbo. 30 procent van de jonge hbo-studenten zegt wel eens geblowd te hebben en zo’n 10 procent had dit recent gedaan. Slechts 5 procent heeft ooit ecstasy gebruikt.