Studenten aan de slag met kroketten

sib19202Ondernemen en vraagstukken beantwoorden leer je niet uit boeken, maar door te doen. Of nog beter: in opdracht van bedrijven uit de echte wereld. Bijna dertig tweede- en derdejaarsstudenten in Den Bosch starten deze week met het project Student in Bedrijf (SIB) van het Avans Ondernemerscentrum (AOC).

Een mengelmoes van studenten van diverse opleidingen, docenten en opdrachtgevers komen tijdens de kick-off van het nieuwe project samen. Roomsoesjes, thee en koffie staan klaar. Docent Bart Goossens, AMIB-CE, is een van de Avansdocenten die de studenten en opdrachtgevers begeleidt. “Dit is het tweede jaar dat het plaatsvindt. We passen het elk jaar een beetje aan naar de vraag.”

Er is bewust gekozen voor studenten van diverse studies. “Zo kunnen de studenten elkaar aanvullen en van elkaar leren”, vertelt docent Franny van den Berg. Het komende half jaar gaan de studenten aan de slag met de vraagstukken en kunnen zij vrije studiepunten verdienen.

Gemengd koor en Hengelsport Federatie
De opdrachtgevers die zich hebben aangemeld, zijn midden- en kleinbedrijf (MKB) die ergens tegenaan lopen. Zo wil het gemengde koor Malkander meer mannen bij het koor betrekken. Hengelsport Federatie Midden Nederland wil graag aan de positionering werken.

Marketingplan voor kroketten
Een van de meest opvallende opdrachtgevers is Bekookt van Dennis van Scheijndel. Van Scheijndel werkt alleen met natuurlijke producten. Als voorbeeld van een van zijn producten wordt een kroket getoond. Maar niet zomaar eentje: “Dit is een kroket met Wagyu vlees. De koeien worden gemasseerd, drinken bier en luisteren naar klassieke muziek. En aan de ragout is ook nog cognac toegevoegd.” Studenten mogen voor Bekookt aan de slag met een marketingplan, want daar ontbreekt het nog aan.

Prima opkomst
Het AOC heeft de afgelopen weken druk studenten geworven. Op de vraag wie het AOC al kende voor deze bijeenkomst, steekt maar één student zijn hand op. Toch zijn de begeleiders tevreden over de opkomst: “27 deelnemers is netjes”, aldus Goossens.