Accountancy studenten winnen Avans Afstudeerprijs 2016

stijn-en-paulStijn Neomagus en Paul de Meij hebben voor hun onderzoek naar de interne kosten van een Afrikaanse NGO de Avans Afstudeerprijs 2016 gewonnen. Het duo, onlangs afgestudeerd aan de opleiding Accountancy in Den Bosch, mag 1.500 euro mee naar huis nemen.

Stijn en Paul vertrokken vorig studiejaar voor hun afstudeeronderzoek, Cost allocation at a non-profit organization, naar Nairobi, Kenia. Een waar avontuur, vertelde Paul al eerder aan Punt. Het duo onderzocht hoe de directe en indirecte kosten binnen het International Livestock Research Institute (ILRI), zich tegenover elkaar verhouden. Het ILRI richt zich op voedsel, het terugdringen van armoede en veeziektes in Afrika. Door het in kaart brengen van de gegevens, zogenaamde cost allocation, krijgen bedrijven meer inzicht in de interne kosten.

De oud-studenten waren aangenaam verrast dat ze waren genomineerd, laat staan dat ze de prijs ook daadwerkelijk in ontvangst mogen nemen. Paul: “Dit hadden we al helemaal niet verwacht.”

‘We zijn verheugd dat accountancy-studenten een afstudeeronderwerp kiezen met zo een hoog duurzaamheidsgehalte’

Jury oordeel
De jury gaf te kennen dat ze onder de indruk zijn van de mate waarop de twee studenten zich hebben ingeleefd in de lokale omstandigheden van de organisatie. Maar ook op andere vlakken maakte het onderzoek een diepe indruk op de jury: “We hebben naar enkele aspecten gekeken zoals breedte en diepgang, duurzaamheid en of het rapport aanbevelingen biedt die van directe waarde zijn. We zijn verheugd dat accountancy-studenten een afstudeeronderwerp kiezen met zo een hoog duurzaamheidsgehalte.”

Bij de uitreiking lichtte de jury toe dat één van de juryleden het afstudeerwerk zelfs twee keer gelezen had. Niet omdat hij het afstudeerwerkstuk de eerste keer niet begrepen had, maar omdat hij zo door het onderwerp gegrepen was.

Aanmoedigingsprijs
Ieder jaar kent Avans een prijs toe aan het beste afstudeeronderzoek van dat jaar. Elke academie kan een scriptie of afstudeerwerk insturen voor de Avans afstudeerprijs. Voor het tweede jaar op rij, zonden alle academies een afstudeerwerk in.

genomineerden

Overige genomineerden
Naast het onderzoek van Paul en Stijn waren nog vier andere scripties genomineerd: Eline Nijhof (Pabo), Aart-Jan Witte (Academie voor Marketing & Business Management), Rozemarijn Oudejans (Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost) en Jan van Uijen en Mike van Berkel (Academie voor HRM en Bedrijfskunde).

De overige vier genomineerden ontvingen allemaal een aanmoedigingsprijs van 200 euro. Donderdagmiddag werden de prijzen uitgereikt in Den Bosch door Diederik Zijderveld, lid van het College van Bestuur.

Hanneke van Riel

Jammer genoeg ontbrak dit jaar afstudeerwerk van twee academies. De JHS en ACUE hebben dit jaar geen werkstuk genomineerd voor de prijs.

2016-10-21 16:58:17