Afgestudeerde vluchteling komt moeilijk aan de bak

Foto: Pixabay.comVluchtelingen met een Nederlands diploma hebben moeite om aan werk te komen. Een kwart van hen krijgt geen antwoord op sollicitatiebrieven of wordt om onduidelijke redenen afgewezen voor een baan.

70 procent van de gediplomeerde vluchtelingen vindt binnen een jaar een baan, hoewel dat meestal gaat om tijdelijke contracten en soms om vrijwilligerswerk. Dit blijkt uit een peiling van de stichting vluchtelingstudenten UAF.

Ter vergelijking, van alle hbo’ers kan 95 procent binnen anderhalf jaar aan het werk. Bijna de helft heeft een vast contract.

Beperkt netwerk
Een vaste baan op eigen niveau is voor vluchtelingen beduidend lastiger te vinden. Volgens UAF-directeur Mardjan Seighali hebben ze maar een beperkt netwerk en hebben vluchtelingen moeite om de ongeschreven regels op de werkvloer te begrijpen.

Werkgevers zouden meer oog moeten hebben voor deze groep. “Een gat in het cv, vanwege het vluchten, en beperkte werkervaring mogen geen redenen zijn om een sollicitatiebrief direct opzij te schuiven”, stelt Seighali.

Dezelfde kansen
Er wordt al samengewerkt met overheden en onderwijsinstellingen om vluchtelingen aan werk te helpen. En dat is noodzakelijk, vindt Seighali: “Gevluchte studenten met een Nederlands diploma moeten dezelfde kansen krijgen op de arbeidsmarkt als afgestudeerden die hier zijn opgegroeid.”

Ana

Uit ervaring zijn niet alleen vluchtelingen degene wie het moeilijkste heeft om een baan te vinden. Als buitenlands ook met een Nederlands doctoraal diploma, word ik nog steeds afgewezen en moet met een onzekere inkomen overleven als zzp'er

2016-10-10 10:23:16