Avans Afstudeerprijs: afstuderen in Kenia

NairobiEen afstudeerscriptie schrijven in Afrika, waarom ook niet? Paul de Meij en Stijn Neomagus, net afgestudeerd aan Accountancy in Den Bosch, vertrokken naar Kenia waar ze hun afstudeeronderzoek voor een NGO schreven. Het onderzoek is genomineerd voor de Avans Afstudeerprijs.

Paul en StijnVier maanden woonden en werkten de studenten in Nairobi, de hoofdstad van Kenia. Een uitdaging, vond Paul. Met name de eerste weken; het cultuurverschil was duidelijk merkbaar, ook binnen het bedrijf. “De collega’s dachten dat we daar kwamen om voor hen te kopiëren en nieten”, vertelt hij. “Anderen zagen ons als twee blanke Westerlingen die kwamen vertellen wat ze moesten doen.”

Kosten binnen de NGO
Via via belandden Paul en Stijn bij de NGO International Livestock Research Institute (ILRI) dat zich richt op voedsel, het terugdringen van armoede en veeziektes. ILRI wordt ondersteund door onder andere de Europese Unie en de Wereldbank. Paul: “Voor ons onderzoek Cost allocation at a non-profit organization onderzochten wij hoe de indirecte kosten van de organisatie zich verhouden tot de directe kosten. Bijvoorbeeld: hoeveel kost het voor de organisatie wanneer werknemers een bepaalde ruimte huren of gebruiken?”

Voor het onderzoek maakten ze ook een uitstapje naar de campus van de NGO in Ethiopië. “Dat land was in veel opzichten weer heel anders dan Kenia, interessant om te zien.”

Niet voor iedereen
Paul kan het niet iedereen aanraden om naar zo’n vreemd land te gaan: “Je moet je er als persoon volledig aanpassen. Je kunt niet zomaar op je fietsje naar de kroeg of ’s avonds in het donker alleen rondlopen.”

De NGO buigt zich momenteel over enkele voorstellen uit hun onderzoek. Paul werkt inmiddels in Utrecht als accountant en studeert Stijn verder aan de Universiteit van Tilburg.

De winnaar van de Avans Afstudeerprijs 2016 wordt op 20 oktober bekend gemaakt in Den Bosch. Aanmelden voor de uitreiking kan hier.