Avans Afstudeerprijs: alle schakels in de bouw moeten in beweging komen

LovensdijkstraatXploraBreda-1920Zonder enige bouwkundige achtergrond heeft Aart-Jan Witte, net-afgestudeerd bij Commerciële Economie in Breda, diverse ondernemers in de bouw weten te overtuigen dat ze hun bedrijfsvoering kunnen verduurzamen. Aart-Jan is met zijn onderzoek genomineerd voor de Avans Afstudeerprijs.

“De problemen in de bouw op het gebied van verduurzaming zijn vooral van organisatorische en commerciële aard”, legt Aart-Jan uit, “daarom is het goed dat iemand met een commercieel economische achtergrond er naar gekeken heeft.”

Bedrijfsmodel
aart-jan-witte-afstudeerprijs-fotoAart-Jan heeft voor een aantal bedrijven dat verplaatsbare scheidingswanden produceert, zoals de glazen wanden in de lokalen van Avans, onderzocht hoe processen in de keten anders ingericht kunnen worden om tot een duurzamer bedrijfsmodel te komen. “Ik heb dus niet naar de technische implicaties gekeken. Dat moet een bouwkundige doen”, zegt hij.

De net-afgestudeerde kwam via het lectoraat Sustainable Strategy and Innovation aan zijn afstudeeropdracht. “Het lectoraat heeft veel contact met de Metaalunie. Daarbinnen is branchevereniging NEBIFA actief waarvoor ik onderzoek heb gedaan.”

‘Duurzaamheid begint bij de opdrachtgever en eindigt bij de oplevering’

“In de bouw komen honderden bedrijven bij elkaar. Wil je meer duurzaamheid dan moeten al die schakels in beweging komen, is mijn advies. Dat begint bij de opdrachtgever en eindigt bij de oplevering. Mijn scriptie is geschreven vanuit het perspectief van een fabrikant van binnenwandsystemen maar ook die zal de hele keten nodig hebben.”

Vervolgonderzoek
Eind september heeft Aart-Jan zijn aanbevelingen gepresenteerd voor een delegatie bouwbedrijven. “Ze zijn zeer geïnteresseerd in mijn onderzoek. De bedoeling is dat Avansstudenten van technische opleiding nu verder gaan met een vervolg.”

Zelf zit Aart-Jan nog steeds in de collegebanken. “Ik vond het continuiteitsbelang van bedrijven zo interessant dat ik nu een master strategisch management volg bij de Tilburg University. Ik wil door met dit vakgebied en me daar verder in ontwikkelen.”

De Avans Afstudeerprijs wordt op 20 oktober uitgereikt bij Avans in Den Bosch.