Avans Afstudeerprijs: kosten besparen door betere zorg

geldeurosbiljetten-1920

Werkt een hogere kwaliteit in de zorg echt kostenbesparend zoals de theorie Value Based Health Care beweert? Mike van Berkel en Jan van Uijen, net-afgestudeerd bij Bedrijfskunde MER in Den Bosch, onderzochten bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis of dat klopt. Hun onderzoek maakt kans op de Avans Afstudeerprijs.

Jan van Uijen De theorie van de Amerikaanse Michael Porter is geen onbekende binnen de zorgwereld. Volgens hem zou een hogere kwaliteit zorg leiden tot kostenbesparing. Mike en Jan zagen op Blackboard een oproep voor studenten die daar onderzoek naar wilden doen voor het ziekenhuis. Ze kwamen door de sollicitatieronde en mochten aan de slag.

De theorie is al eerder getoetst door andere studenten. Mike: “Maar zij hebben het heel globaal onderzocht, wij hebben het afgebakend en geconcretiseerd waarbij we keken naar specifieke patiëntengroepen.”

375.000 euro besparenMike van Berkel
Jan en Mike onderzochten kleine groepen en kwamen zo uit bij patiënten met darm-, long-, borst-, en alvleesklierkanker. “Groepen van ongeveer tweehonderd patiënten zijn beter te controleren.” Enkele punten waar ze naar keken en hun conclusies op baseerden, waren de complicaties na de operaties en de ligdagen in het ziekenhuis. “Als de complicaties tijdens en na een operatie teruggedrongen kunnen worden, liggen patiënten korter in het ziekenhuis.” Maar klopt de theorie van Porter? “Zeker, bijvoorbeeld bij de groep met darmkanker kan er op basis van deze conclusies 375.000 euro per jaar bespaard worden, een hele interessante uitkomst”, vindt Mike.

Implementeren uitkomsten
Het Bossche ziekenhuis is momenteel bezig om te kijken hoe de onderzoeksresultaten geïmplementeerd kunnen worden. Het onderzoek werd eerder al genomineerd voor de Academieprijs. Maar die won het duo niet. De nominatie voor de Avans Afstudeerprijs kwam als een verrassing voor Mike en Jan. “We zijn allebei al een tijdje afgestudeerd bij Avans en hadden dit niet verwacht. Het is echt heel mooi nieuws, we zijn super trots!”

De zorg is niet direct een sector waarin de heren verder willen. Voor nu zijn ze beiden nog druk met hun master en premaster aan de Universiteit van Tilburg. Het bankenwezen lijkt hen wel interessant, maar: “Je weet nooit waar we eindigen, we zijn nog jong”, besluit Mike.

De winnaar van de Avans Afstudeerprijs 2016 wordt op 20 oktober bekend gemaakt in Den Bosch. Aanmelden voor de uitreiking kan hier.