Avans koopt studentenplanner van AMBM-student

Ondernemen zit derdejaarsstudent Commerciële Economie Susan Bontsema in het bloed. Ze ontwikkelde een speciale studentenplanner en verkocht die aan haar eigen Academie voor Marketing en Business Management.

Het idee voor de studentenplanner ontstond toen Susan Bontsema, derdejaars Commerciële Economie in Breda, op zoek ging naar een prettige agenda, maar alleen op standaardontwerpen stuitte. “Iedere student, zakenman of huisvrouw gebruikt dezelfde agenda, terwijl iedereen zijn eigen behoeftes heeft”, vertelt de student. “Er zit totaal geen gedachtegang achter. Dat stoorde me enorm. Daarom ben ik er zelf een gaan bedenken.”

Get out of your head
De agenda’s van de student Commerciële Economie zijn bewust op papier gedrukt en niet digitaal. ‘Get out of your head’, is de filosofie achter de planner. Bontsema: “Door iets op te schrijven haal je onrust uit je hoofd en creëer je overzicht voor jezelf. In mijn agenda kun je in een jaaroverzicht je doelen voor dat jaar of de komende maand invullen en ook hoe je die wil bereiken. In de standaard weekagenda kun je lijstjes bijhouden, reflecteren op hoe je week was en natuurlijk gewoon huiswerk en tentamens opschrijven.”

Volgens Bontsema is de agenda erg handig voor bijvoorbeeld studieloopbaanbegeleiding. “Docenten kunnen de planner als leidraad in een gesprek gebruiken. Waarom voelde een student zich in week 20 niet zo goed? Als ze de planner goed bijhouden, kan een SLB’er daar veel informatie uit halen.”

“Door iets op te schrijven haal je onrust uit je hoofd en creëer je overzicht voor jezelf.”

Specifiek bij Avans
Met dat verhaal verkocht ze haar agenda dan ook aan de Academie voor Marketing en Business Management. De academie heeft voor alle eerstejaarsstudenten een planner bij Bontsema besteld. “Het is een specifiek exemplaar voor Avans geworden. De eerstejaars gaan hem dit jaar testen en daarna ga ik hem, met de feedback van Avans, aan andere scholen verkopen.”

Omdat Bontsema deelneemt aan het Ondernemerslab, krijgt ze van Avans alle tijd om in haar bedrijf te investeren. “Ik krijg alleen maar positieve reacties vanuit school. Ze moedigen me aan om voor mijn product te gaan. Ze zijn nooit terughoudend geweest. Ik vind het heel bijzonder dat dat mogelijk is en dat ik die kans krijg.”

“Ik kom uit een ondernemersgezin, het zit echt in mijn bloed.”

Ondernemerskind
Bontsema is door haar ouders altijd gestimuleerd om te gaan ondernemen. “Ik kom uit een ondernemersgezin, het zit echt in mijn bloed. Daarom ben ik ook geen Small Business en Retail Management gaan doen, ik kan veel meer leren van Commerciële Economie.”

Als veertienjarige puber begon het ondernemen voor haar al. “Ik had hele hippe Minnetonka’s, van die indianenschoentjes, in Amerika gekocht voor 25 euro en kwam er in Nederland achter dat ze hier voor 100 euro over de toonbank gingen. Ik zag er meteen handel in. Mijn vader zei: schrijf maar een businessplan en als het goed is, dan mag je de schoenen importeren. Uiteindelijk heb ik heel wat exemplaren via Marktplaats weten te verkopen.”

Over vijf jaar hoopt de student haar assortiment aan agenda’s flink uitgebreid te hebben met bijvoorbeeld een speciale planner voor topsporters. Ook verwacht ze dat ze binnen die vijf jaar haar planner ook in andere landen uitbrengt.

Lotte Gerritse

Hoi Kim, je kunt Susan een mailtje sturen via: s.bontsema@student.avans.nl !

2016-10-11 11:12:08

Kim

Zijn deze nog aan te schaffen? Via de website staat dat ze een pauze heeft. Ik loop momenteel stage en ben hierdoor niet op school

2016-10-10 13:17:05

Michelle Horster

Top! Leuk initiatief en welverdiend succes.

2016-10-10 11:25:56