Avansstudent laat vagina’s zingen

Een video met zingende vagina’s. Michelle Verhoeks, vierdejaarsstudent Animatie aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost, maakte het met ecoline en pen. Haar film Close Encounters werd genomineerd voor beste, internationale, korte film op het Filmfestival Kisakes in Istanbul.

Tijdens haar minor aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunst (KASK) in Gent moest Michelle een lipsync maken. Daar wilde ze geen pratende monden voor gebruiken en dus kwam ze uit bij de andere lippen van het vrouwelijke lichaam.

Experimenteren
Michelle: “Achter mijn film zit een feministische gedachte. Vagina’s mogen ook wel eens in de spotlight staan en daarom heb ik een podium voor ze gecreëerd.” Met ecoline en pen ging de kunststudent aan de slag. “Je bent op de KASK veel vrijer dan op St.Joost. Je mag veel meer experimenteren met materialen.”

Close Encounters begint met geluiden. “Die korte klanken heb ik samen met vrienden opgenomen, hilarisch was dat. Vandaaruit ben ik gaan tekenen. Ik heb alles analoog gemaakt. Tegen de deadline was mijn hele bed bezaaid met natte vagina’s. Ik kon pas gaan slapen als ze droog waren.”

Nominatie Turks filmfestival
Om de video meer bekendheid te geven, stuurde Michelle hem naar verschillende filmfestivals via de website FilmFreeway. Ze werd genomineerd voor het Turkse Filmfestival Kisakes voor beste, internationale, korte film.

“Helaas heb ik niet gewonnen, maar ik mocht naar Istanbul om bij het festival aanwezig te zijn. Dat was voor mij al winnen op zich. Ik heb veel interessante mensen ontmoet, vooral Turkse vrouwen vonden het erg interessant.”

Michelle is van plan de video naar nog meer festivals op te sturen en gaat nu verder met haar afstuderen. “Daar komen ook vagina’s in voor, maar dan zijn ze een klein onderdeel van het geheel.”