Avansstudenten fietsen met riksja door Breda

Foto: Mirjam Haagh/TwitterJong en oud die elkaar ontmoeten dankzij een ritje met een riksja. Dat is het idee achter Cycling Without Age. Na Kopenhagen en Nijmegen loopt er sinds kort een pilot in Breda waar studenten van de minor Active Aging bij betrokken zijn.

Cycling Without Age wil ontmoetingen creëren tussen jong en oud maar ook tussen nieuwkomers en oudgedienden in een stad. Jongeren fietsen met ouderen of andere kwetsbare mensen aan boord, die zelf niet zo mobiel zijn.

Ervaringen
De Bredase wethouder Mirjam Haagh kwam in Denemarken in aanraking met Cycling Without Age en besloot het project naar Breda te halen. Dankzij onder meer Avans, Zorg voor Elkaar en Betrokken Ondernemers kwamen de riksja’s in het kader van innovatie in de zorg naar Breda. Het gaat nu nog om gehuurde riksja’s: twee elektrische en twee gewone. Studenten van Avans onderzoeken welk model het best werkt en wat de ervaringen van passagier en vrijwillige fietser zijn.

Zelf fietsen?
Fietsers en ‘passagiers’, kunnen zich melden bij Zorg Voor Elkaar (076-5251515 of via Facebook).