Commentaar: bussen naar Avans zitten weer overvol

Illustratie:  © Julika RunowElke ochtend zitten de bussen van het station in Breda naar Avans weer overvol. Komt er een bus aan, dan dringen tientallen studenten voor de ingangen. Degenen die binnen zijn gekomen, zitten als haringen in een ton. Om zeker te weten dat de bussen niet voller kunnen, staat er op het station iemand die de studenten ‘aanduwt’. Kan dat echt niet anders?

De overvolle bussen zijn al jaren een probleem. De Brabantse vervoerders, eerst Veolia en nu Arriva, lukt het niet om het op te lossen. November vorig jaar kwamen er bij het speciaal daarvoor opengestelde meldpunt van Reizigersoverleg Brabant veel klachten binnen. Daarop zegde Arriva toe extra bussen in te zetten. Net als een jaar eerder, en de jaren daarvoor. Maar nog steeds puilen de bussen uit.

Lestijden spreiden
Het lukt de vervoerders niet om genoeg bussen in te zetten tijdens de spits. Want dat is het moment dat de meeste Avansstudenten naar school gaan. In het verleden deed de busmaatschappij een beroep op Avans om de lestijden meer te spreiden, maar daar gaf Avans geen gehoor aan. Ook landelijk wordt de roep om studenten uit de spits te krijgen sterker. Het openbaar vervoer dreigt vast te lopen, meer materieel inzetten is op veel plaatsen simpelweg niet mogelijk.

Alleen meer bussen inzetten in Breda is niet de oplossing. Om haar studenten weer wat frisse lucht te geven zal ook Avans kritisch naar de roosters moeten kijken.

Zonnig

Kennelijk hebben de studenten zoveel lichamelijke problemen dat ze niet (meer) kunnen fietsen. Fietsen van station naar school v.v. scheelt weer een abo op de sportschool. En ja Avans moet zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid maar eens nemen.

2016-10-14 09:48:06

Omar

Het gebrek aan goede fietsvoorzieningen helpt ook niet: Vlaszak/kloosterplein ongeschikt voor grote groepen fietsers, geen toegang vanaf Claudius Prinsenlaan tot schoolterrein Lovendijkstraat, te weinig fietsenstallingen LD-gebouw etc.

2016-10-13 16:13:52

Mark

Waarom geen langere bussen tussen het Station en school?

2016-10-13 13:11:33

Bart

Aanpassen van het lesrooster op Avans is het verschuiven van het probleem in de tijd. Er kan beter gezocht worden naar een oplossing voor dit probleem: meer bussen inzetten tijdens de spits.

2016-10-13 12:25:25