Gouden Kalf voor oud-student AKV|St. Joost

nederlands-film-festival-1920Floris Kaayk, oud-student van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost heeft een Gouden Kalf gewonnen met zijn film The Modular Body. Nienke Huitenga, docent bij de opleiding Communication & Multimedia Design in Breda, heeft meegewerkt aan de film.

In The Modular Body kweekt bioloog Cornelis Vlasman met zijn eigen cellen een kunstmatig lichaam. “De wetenschap is al heel ver op dit gebied. Regisseur Floris Kaayk is net een stapje verder gegaan en heeft een fictief verhaal gemaakt dat in gaat op de filosofische vragen die deze wetenschap met zich mee brengt”, zei Huitenga eerder tegen Punt.

Speelse productie
“The Modular Body is een speelse en cinematografisch slimme productie die verder gaat dan de website TheModularBody.com”, oordeelde de jury. “Het werkelijke verhaal speelt zich af op verschillende social media.”

Floris Kaayk staat bekend om zijn werk waarin hij impliciet de werking van social media aan de kaak stelt. Hij stelt vragen als: wat is de invloed van social media op de kijker? Wat is oprecht en wat is reclame? Kaayk onderzoekt dit gegeven door sociale media te gebruiken en misbruiken.

Urgent
“Ook voor The Modular Body gebruikt Kaayk op geraffineerde wijze de beeldtaal van YouTube en Facebook om een urgent en actueel debat over ethische vraagstukken rondom het modificeren van menselijk materiaal aan te wakkeren”, zo staat te lezen in het juryrapport.

CMD-docent Huitenga was verantwoordelijk voor de social media campagne rondom de film. “Ik heb de media strategie ontworpen. De film bestaat uit 56 afzonderlijke fragmenten en het was de bedoeling dat die overal en nergens op het internet gingen leven zodat mensen naar het project toe zouden gaan.”