Pabo Breda viert Kinderboekenweek

erik-van-osHoe laat je kinderen aan je lippen hangen tijdens het voorlezen en wie is de beste voorlezer van Avans? In het teken van de Kinderboekenweek, die van 5 t/m 16 oktober loopt, heeft de Pabo in Breda een speciale ochtend georganiseerd voor eerstejaarsstudenten.

De studenten beginnen met workshops door verschillende docenten, waaronder: hoe haal je meer uit het voorlezen van een prentenboek, aan de slag met een musical voor kinderen en gedichten in de maak.

Erik van Os
In de grote collegezaal komt ook Erik van Os, kinderboekenschrijver van meer dan tweehonderd boeken, aan het woord. Hij geeft de nieuwe Pabostudenten advies over voorlezen en leest een aantal van zijn gedichten voor.

fleur-van-tienen

Voorleeswedstrijd
Tijdens de voorleeswedstrijd strijden zes studenten voor de eretitel ‘Beste voorlezer van Avans’ en een plekje op de provinciale finales. Van De Heksen van Roald Dahl tot aan Jip en Janneke, de studenten brengen hun verhalen met verve.

De uiteindelijke winnaar is Fleur van Tienen. Zij leest een verhaal over Piet Heijn voor uit het boek Verloren Verleden. Ze sluit haar sessie af met het liedje De zilvervloot. “Verhalen vertellen en muziek zijn als broer en zus”, spreekt de jury. “Die combinatie heb jij al goed onder de knie.”

Ik had in zijn agenda geschreven
zonder jou kan ik niet leven
ik wachtte tot hij het zag
en hoopte op zijn lach

hij schreef me op die prop
hou nou eens op

je moet A:
niet overdrijven
en B:
niet in mijn agenda schrijven.