Recensie: studentenrestaurant Happietaria verdrinkt het vlees in bier

happietaria1920Studenten die niet alleen maar Knorrpaketten bereiden maar daadwerkelijk met verse ingrediënten koken, bestaan echt. Enkele daarvan, waaronder Avansstudenten, staan deze en volgende week aan het roer van het pop-up concept Happietaria in Tilburg. Ze serveren internationaal georiënteerde gerechten en de winst gaat volledig naar Joseph in India.

Eerder schreef Punt al over het nieuwe pop-up concept dat in Tilburg neerstrijkt. De nieuwsgierigheid naar de gerechten won en op de alcoholvrije avond namen wij plaats in het restaurant in het centrum van Tilburg. Die alcoholvrije avond heeft overigens niks te maken met idealen, weet de vriendelijke hostess ons te vertellen, maar met vergunningen.

De gerechten op de kaart zijn origineel, beter dan de typische studentenhappen in de cafés aan het Piusplein. De keuze is wel beperkt, lees: drie voorgerechten, vijf hoofdgerechten en drie nagerechten. Heel fijn voor de moeilijke kiezers onder ons. De gerechten hebben creatieve namen zoals Bordje Brexit voor de fish and chips en Pot Verduri voor de lasagne.

Bietencarpaccio en samosa’s
De eerste gang kiezen wij voor een bietencarpaccio en Indiase samosa’s. De carpaccio is rijk belegd met sla, appel, geitenkaas en walnoten. De spekjes zorgen voor een zoute bite, erg fijn voor de balans naast al het zurige van de rode bieten. Ook de drie grote samosa’s vallen in de smaak. Ze zijn gevuld met aardappels, erwten en Indiase kruiden. De frisse komkommer-yoghurtdressing is een aangename tegenhanger.

Tot zover zijn we enthousiast. De studenten in de bediening zijn authentiek vriendelijk en nemen de tijd voor hun gasten. Binnen heeft iedereen een eigen taak en buiten onder een plastic zeil staat een student te frituren, “zodat het binnen niet gaat stinken.”

burgers

In bier verdronken vlees
Dan komen de hoofdgerechten. Monikkenwerk is een runderstoofpotje met La Trappe bier. De portie is aan de kleine kant, al is het vlees lekker mals. Het bier in het gerecht is niet te missen: het vlees lijkt eerder te zwemmen in de La Trappe dan in het vocht van de stoof zelf. Het compenseert de alcoholvrij dag ruimschoots.

Het vlees lijkt eerder te zwemmen in de La Trappe dan in het vocht van de stoof zelf

De Amerikaanse Hipster Burger smaakt prima. Het gehakt voor de burger is zelf gekneed en gekruid. Het is in ieder geval zeker niet flauw. De kok is niet te scheutig geweest met de avocado en chorizo, net de twee ingrediënten waardoor deze hamburger zo speciaal had kunnen zijn. Als we het menu nog eens bekijken, komen we erachter wat de ondefinieerbare witte plak onder het vlees is: mozzarella. Het geheel wordt geserveerd op een hard broodje. Bonuspunten daarvoor: van kleffe zachte broodjes wordt niemand vrolijk.

pannacotta

Ja tegen toetje
Een nagerecht kunnen we niet weigeren, wie zegt er nou nee tegen cheesecake met Tony’s Chocoloney’s caramel zeezout en chocolade? Ook de panna cotta met framboos klinkt aanlokkelijk. Tien minuten later staan de nagerechten op tafel. De borden zijn leuk opgemaakt en de porties zijn dit keer prima.

Wie zegt er nou nee tegen cheesecake met Tony’s Chocoloney’s caramel zeezout en chocolade

Puik concept
Over het algemeen is de Happietaria een puik concept en de studenten geven het een leuke twist. Aandachtspuntjes zijn de hoofdgerechten, al kunnen we daar nog wel overheen kijken. Laten we hopen dat de groep genoeg geld ophaalt voor Joseph en zijn schoolbus, want het is hen gegund.

Happietaria is nog tot 4 november open. Reserveer wel. Tot nu toe was de alcoholvrije woensdag de enige dag dat het restaurant niet vol zat.