SBRM’er in de race voor 3.000 euro

browniesdowniesLotte van Son, net-afgestudeerd aan Small Business & Retail Managent in Den Bosch, is genomineerd voor de VEDIS Retail Scriptieprijs 2016. Met haar onderzoek maakt zij kans op 3.000 euro.

lotte-van-sonDe Veghelse horecaonderneming Brownies&downieS werkt met mensen met een verstandelijke beperking en heeft door heel Nederland vestigingen. En daar wringt het ook volgens Lotte: “Hoe blijf je innovatief als grote speler terwijl er veel concurrentie is op lokaal niveau?”

Sociaal ondernemen
“Sociale ondernemers krijgen te maken met andere problemen dan commerciële ondernemers”, vertelt Lotte. De student kwam tot de conclusie dat Brownies&downieS zich kan onderscheiden door het versterken van de engagement tussen klant en werknemer. “Deze band moet op meerdere plekken en tijden aangehaald worden.”

Brownies voor een betere band
“Neem bijvoorbeeld de naam Brownies&downieS. Het is een lunchroom maar de naam doet anders vermoeden. Laat bijvoorbeeld elke maand een bijzondere medewerker een brownie ontwikkelen voor de lunchzaak waarvan de gasten het recept mee naar huis kunnen nemen om het zelf na te maken. Zo worden de gasten ook thuis geconfronteerd met de horecazaak.”

Lovende reacties
Lotte ontving vanuit de Academie voor Ondernemerschap, Marketing en Innovatie (AOMI) al een Excellence Award voor haar scriptie. Vanuit het Expertisecentrum Sustainable Business (ESB) kreeg Lotte lovende reacties op het thema sociaal ondernemerschap. Op eigen initiatief stuurde ze haar onderzoek ‘Innovatierapport sociaal ondernemen – Brownies&downieS “Samen op weg naar een mooie toekomst…”’ in voor de VEDIS Retail Scriptieprijs 2016. “Ik dacht: ik ga het gewoon proberen. Sociaal ondernemen is een relevant thema en dat zal mee hebben gespeeld bij mijn nominatie”, denkt ze.

‘Sociaal ondernemen is een relevant thema en dat zal mee hebben gespeeld bij mijn nominatie’

Pittige concurrentie
De VEDIS Retail Scriptieprijs wordt elk jaar uitgereikt aan retail gerelateerde scripties, in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit en NIMA. “De concurrentie is pittig”, vertelt Lotte. “Ik ben de enige HBO deelnemer, de anderen hebben allemaal aan de universiteit gestudeerd.”

Twee jaar geleden won Avansstudent Kallaya van Kessel de VEDIS Retail Scriptieprijs. Vorig jaar wist Avansstudent Richard Kievit de tweede plek te bemachtigen.

Lotte hoort 3 november of ze de prijs mee naar huis mag nemen.