Tilburgs studentensportcentrum deelt boetes uit aan lakse leden

sportcentrum-tilburg
Reserveren voor een sportklas maar niet op komen dagen, kost sinds kort geld. Na een eerste waarschuwing blokkeert Tilburg University Sports Center
het account van leden die niet verschijnen. Die is alleen op te heffen door het betalen van een boete. Het sportcentrum wil voorkomen dat gemotiveerde studenten niet kunnen deelnemen door de laksheid van anderen.

Afgelopen maand werden ruim honderd boetes uitgedeeld. Het systeem wordt al sinds april gehanteerd, maar medewerkers van het sportcentrum merkten dat maar weinig leden daarvan op de hoogte zijn. Dat geldt ook voor de bijna vijfhonderd Avansstudenten en medewerkers die lid zijn.

Geblokkeerd
Gisteren plaatste het sportcentrum een bericht op hun Facebookpagina waarin ze uitleg geven over hun het boetesysteem. “Wanneer je, na een eerste waarschuwing, geen gebruik maakt van je reservering, wordt voor jou de mogelijkheid om (online) te reserveren geblokkeerd. In dat geval wordt na het betalen van €2,00 (bij de balie van het sportcentrum) de blokkering opgeheven.”

Vervelend
Max van Veen uit, afdelingshoofd sportcentrum, legt uit waarom er voor een boete gekozen is: “Laatst was er een squashbaan gereserveerd maar niemand kwam opdagen. De baan leek leeg maar was op papier gereserveerd terwijl er andere leden zijn die graag willen squashen.” Hij noemt het vervelend voor leden die wél graag gebruik willen maken van de faciliteiten. Het systeem wordt overal toegepast: “Boetes gelden ook voor de sauna en alle lessen.”

Valsspelen
Valsspelen kan niet volgens een van de medewerkers van het sportcentrum: “De vingerscan om binnen te komen, is gekoppeld aan het systeem. Die checkt ook meteen of je aanwezig bent geweest bij andere lessen.”

Ligt het niet aan je motivatie maar aan andere omstandigheden? Geen zorgen: tot vier uur van tevoren kun je de reservering kosteloos annuleren en is er niets aan de hand.

Angelique

Ik vind het een goed idee: prima oplossing om studenten bewust te maken van dit soort gedrag. Je bent niet alleen op de wereld!

2016-10-25 17:40:07