Vindicat doet alsnog aangifte na ontgroening

politielogo-1920De Groningse studentenvereniging Vindicat doet alsnog aangifte na mishandeling van een eerstejaars in de ontgroening. Een gevolg van voortschrijdend inzicht, aldus het bestuur.

Tijdens de ontgroening ging een ouderjaars student op het hoofd van een aspirant-lid staan, die daardoor hersenoedeem opliep. Het Openbaar Ministerie doet al strafrechtelijk vooronderzoek.

Inzicht
Aanvankelijk deed het corps geen aangifte. Dat zou het slachtoffer eventueel zelf moeten doen, was de gedachte. Maar het bestuur van Vindicat is naar eigen zeggen alsnog tot het inzicht gekomen dat aangifte op zijn plaats is.

Overigens meldt Vindicat ook dat er een poging tot brandstichting is geweest in een van de Vindicat-huizen. De vereniging heeft haar leden gevraagd om extra voorzorgsmaatregelen te nemen, aldus universiteitskrant UK.

Het Groningse studentencorps Vindicat kwam niet alleen met de ontgroening in het nieuws, maar ook met een ‘bangalijst’ van vrouwelijke eerstejaars leden die op internet terechtkwam. De makers zijn geschorst.

Luchtbuks
Het zijn sowieso roerige tijden voor Vindicat. Een van de leden is opgepakt omdat hij met een luchtbuks op een huis van de vereniging zou hebben geschoten. De bewoners deden aangifte van vernieling en bedreiging.

Vermissing
Bovendien is nu een lid van Vindicat vermist. Hij zou flink hebben gedronken, liep midden in de nacht in feestkleding door de stad en is sindsdien spoorloos. Gevreesd wordt dat hij in de gracht is gevallen.