7,7 procent van de Avansstudenten wil na afstuderen voor zichzelf beginnen

Foto: Ilse Wolf2,8 procent van de Avansstudenten is al tijdens de studie ondernemer. 7,7 procent is van plan na het afstuderen een bedrijf op te zetten. Dat blijkt uit een onderzoek onder 29.997 Avansstudenten.

De vier academies met relatief gezien de meeste studentenondernemers zijn de Academie voor Ondernemerschap, Marketing en Innovatie, de Academie voor Marketing en Business Management, de Academie voor Deeltijd en de Akademie voor Kunst en Vormgeving| St. Joost.

Dip onder tweedejaarsstudenten
Uit het onderzoek blijkt verder dat het percentage studentondernemers per studiejaar stijgt. Van 2,1 procent onder eerstejaarsstudenten naar 4,7 procent van de vierdejaarsstudenten. In het tweede jaar daalt het percentage echter naar 1,7 procent. Waarschijnlijk omdat studentondernemers dan de balans tussen studie en het draaien van een onderneming nog niet gevonden hebben.

Mannelijke Avansstudenten zijn meer geïnteresseerd in het opzetten van een eigen bedrijf. Bovendien is het aantal mannelijke studenten dat al tijdens de studie een onderneming draait drie maal zo groot (3,9 procent) als het percentage vrouwelijke studenten (1,3 procent).

Deeltijd
Met 4,8 procent is het aantal studentondernemers onder deeltijdstudenten relatief groter dan onder voltijd- en duale studenten.

Michaella van Oosterbosch en Alison van Kerkhoff ontwikkelden tasjes van reddingsvesten van vluchtelingen met hun eigen ontwerpbureau Paperface.