Adopteer een asielzoeker: Avansstudenten buigen zich over vluchtelingenproblematiek

arts-humanity-003Een asielzoeker naar Nederland over laten vliegen en in een pleeggezin plaatsen of een parkeerplaats bezetten en claimen dat de plek van jou is omdat je parkeergeld hebt betaald. Het zijn slechts enkele ideeën van studenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost in het kader van hun minor Arts & Humanity.

De kunststudenten hebben zich de afgelopen maanden verdiept in de vluchtelingenproblematiek en het werk van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). De daarbij komende dilemma’s waar medewerkers van deze organisaties dagelijks mee geconfronteerd worden, staan centraal.

Vaccinaties nodig?
Student Leonie van den Ende vertelt over de stichting Aanvraag Thuis Asiel (ATA) die zij startte voor haar onderzoek. “Op de site die ik maakte is te lezen hoe je een asielzoeker kunt adopteren. Hoe krijg je diegene hier? Wat voor vaccinaties heeft hij nodig?”

Er is al een succesverhaal. “Jana is uit Spanje over gevlogen naar Nederland en is goed geaard.” Ze blijft even stil. “Is het je opgevallen dat ik nog geen één keer het woord mens in mijn mond heb genomen? Het gaat hier namelijk om asielzoekende honden.” Van den Ende wil haar publiek duidelijk maken dat het woord asielzoeker een beladen betekenis heeft gekregen. “Ik wil mensen op hun tenen trappen en ze meegeven: sta open voor nieuwe dingen en roest niet vast in het oude. Laat je vooroordelen los.”

[double_images]arts-humanity-002

arts-humanity-001[/double_images]

Parkeerplaats bezetten
Een andere groep studenten bezette een parkeerplaats met een bank, lamp en een slaapzak. Van den Ende: “Ze hebben de hele dag op de plek gezeten, ondanks een parkeerwacht en de politie die het er niet mee eens waren. Ze wilden hiermee laten zien dat het huisvesten van asielzoekers een lastige kwestie is. De studenten zijn uiteindelijk op last van de politie van de parkeerplaats verwijderd.”

Ook in 2015 leverde de minor interessante projecten op. De tentoonstelling van alle werken is te zien in het Humanity House aan de Prinsengracht in Den Haag.