ASB-studenten koppelen Bredanaars aan vluchtelingen

Studenten Culturele en Maatschappelijke Vorming Hannah Wiersinga en Anne van Engelen hadden zoveel succes met hun studieproject met vluchtelingen tijdens Thuis in de Wijk dat ze hun ideeën nu verder mogen uitrollen tijdens hun stageperiode. Ze richtten de stichting Buddy to Buddy Breda op.

Met Buddy to Buddy gaan Anne en Hannah verder met het uitbouwen van het netwerk voor jonge vluchtelingen dat ze opbouwden tijdens het project Thuis in de Wijk, een project waarbij de Academie voor Sociale Studies Breda en de Academie voor Gezondheidszorg samen met bewoners en professionals uit Breda keek naar nieuwe manier van samen leren en leven.

‘Sociale contacten opbouwen is lastig voor vluchtelingen. Wij vullen dat gat op.’

Sociale contacten
“We hadden na Thuis in de Wijk wekelijks contact met tien jonge vluchtelingen en veel lijntjes met organisaties in Breda”, vertellen de twee ASB-studenten enthousiast. “Er is voor deze jongeren nauwelijks een mogelijkheid om sociale contacten op te bouwen. Ze kunnen bij vrijwilligers en hulpverleners terecht, maar ze krijgen weinig kansen om vrienden te maken. Wij vullen dat gat op.” Met Buddy to Buddy Breda roepen Anne en Hannah Bredanaars op om zich aan te melden als buddy.

“We hopen begin 2017 van start te gaan met een groep vluchtelingen en een groep Bredanaars. Vier maanden lang vragen we of de mensen wekelijks één op één contact met elkaar willen hebben. We selecteren buddies op interesses. Dus niet: wow, jij hebt een oorlog meegemaakt, maar: wow, wij houden allebei van voetbal. Er moet een gelijkwaardige vriendschap opgebouwd kunnen worden.”

‘Niet: wow, jij hebt een oorlog meegemaakt, maar: wow, wij houden allebei van voetbal.’

Netwerk opgebouwd
De twee studenten zijn dolblij dat ze hun project verder mogen opzetten van Avans. “Aan het einde van Thuis in de Wijk waren we nog lang niet klaar. We hadden een heel netwerk opgebouwd en konden dat niet zomaar loslaten. We zijn op zoek gegaan naar stageplaatsen, maar dat voelde niet goed. We wilden hier mee verder.”

ASB besloot de studenten te steunen en ze vallen nu onder het expertisecentrum Caring Society 3.0, waar ze zelf hun stageperiode mogen invullen. “We kunnen nu onze eigen koers varen en hebben geen baas die ons verteld wat we moeten doen. We willen on the job naar de nieuwste ontwikkelingen kijken, zodat we daar meteen op kunnen inspringen.”

‘We varen onze eigen koers.’

Door heel Nederland
Om subsidieaanvragen te kunnen doen, moesten Hannah en Anne een stichting oprichten. “In Buddy to Buddy Zutphen vonden we het voorbeeld dat we zochten. Zij bestaan al langer en doen eigenlijk precies wat wij willen doen. Wij hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar willen iets doen voor de statushouders, dus het was fijn dat er al iets soortgelijks was opgezet. Wij hebben erg goed contact met hen en we leren veel van elkaar. Hopelijk verspreidt het buddyproject zich straks over Nederland.”

Speciaal voetbalteam
Met de broers Ibrahim, Jabarti en Liban, die we in Punt 7 vorig jaar spraken, gaat het goed. “Ze doen tegenwoordig dingen voor anderen in de wijk en zitten nu bij een voetbalteam voor statushouders. Fantastisch om te zien. Daar doen we het met z’n allen voor.”

‘Hopelijk verspreidt het buddyproject zich straks over heel Nederland.’

Anne en Hannah hopen dat ook studenten zich als buddy aan willen melden. “Er komen veel jongeren naar Breda en het is mooi als ze met leeftijdsgenoten kunnen optrekken. Breda moet een gastvrije gemeente zijn en het is mooi als iedereen daar een steentje aan bijdraagt.” Aanmelden als buddy kan per email naar breda@buddytobuddy.nl of Facebook.

Thuis in de Wijk
Tijdens het project Thuis in de Wijk zoeken studenten en docenten van de Academie voor Sociale Studies Breda en de Academie voor Gezondheidszorg samen met bewoners, professionals en de gemeente Breda naar innovatieve manieren om samen te leren en te leven binnen de Bredase wijk Heusdenhout.

Arno

Prachtig initiatief van twee talentvolle en bevlogen studenten en hopelijk ter inspiratie van velen medestudenten en Bredanaars. Heel veel succes!

2016-11-10 14:27:48