Bredase labstudenten kruipen in de rol van House MD

Ongetwijfeld heb je ooit een aflevering van de serie House MD gezien. Elke aflevering is eigenlijk hetzelfde: een patiënt komt binnen met een aandoening en het is aan Dr. Gregory House en zijn team om een diagnose te stellen. Vijftien Avansstudenten Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek deden afgelopen week in Nijmegen mee aan een Dr. House tour.

“De Dr. House tour is opgezet door het Radboud Universitair Medisch Centrum voor studenten. Het geeft een realistisch beeld van diagnostisch werk in een ziekenhuis”, legt derdejaarsstudent Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek Joy Jonker uit, een van de vijftien deelnemers van de tour.

Casus
“We werden verdeeld in groepjes van drie en kregen een casus voorgelegd. Het ging over een jongentje met diverse klachten. Het was aan ons om door laboratoriumonderzoek te doen en een diagnose te stellen”, zegt Joy.

‘De technieken die ze bij het UMC gebruiken zijn hetzelfde als die bij Avans, maar de apparatuur is uitgebreider’

Door de setting en apparatuur komt de casus best realistisch over. “De technieken die ze bij het UMC gebruiken zijn hetzelfde als die bij Avans, maar de apparatuur is uitgebreider.” In verband met tijd hoefden de studenten niet alle onderzoeken zelf uit te voeren. “Sommigen waren al geprepareerd of we keken mee met de laboratoriumtechnici. Het ging erom dat we meedachten over het proces.”

Diagnose
Een diagnose stellen doen laboratoriumtechnici in de realiteit eigenlijk niet. “Dan is het aan ons om met onderzoeksgegevens te komen en aan de arts om daar een diagnose van te maken.”