Bredase studenten kunnen zich aansluiten bij Europese studentenvereniging

esn-1920De grootste studentenvereniging van Europa, Erasmus Student Network (ESN) heeft sinds dit jaar een eigen afdeling in Breda. Omdat er nog voornamelijk NHTV-studenten zijn aangesloten, klopte voorzitter Luuk van Hees bij Punt aan. “Alle studenten zijn welkom, nationaal en internationaal.”

ESN heeft door heel Europa ruim vijfhonderd afdelingen, ook in landen net buiten Europa, zoals Wit-Rusland, Turkije en Rusland, waar studenten van universiteiten en hogescholen bij zijn aangesloten. Sinds mei 2016 is ook Breda vertegenwoordigd. Luuk van Hees, student Strategische Bedrijfskunde en Marketing aan de NHTV, vertelt: “Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar na drie jaar mochten we eindelijk van start. Je moet aan de voorwaarden van ESN voldoen voordat je vereniging zich mag aansluiten.”

Groot netwerk
“Je hebt in Breda veel studentenverenigingen, terwijl we eigenlijk veel hetzelfde doen. Waarom zou je bij een kleine vereniging aansluiten, terwijl je ook gebruik kunt maken van een groot, uitgebreid netwerk, zoals ESN heeft?” Studenten hoeven geen lid van ESN te worden om mee te kunnen doen met activiteiten en zowel internationale als nationale studenten zijn welkom. Van Hees: “We organiseren bijvoorbeeld pubcrawls, maar ook evenementen om de taal te leren of om nieuwe vrienden te ontmoeten.”

ESN staat voor verschillende kernwaardes. Zo hebben ze bijvoorbeeld een Social Erasmus Programme, waarmee ze zich inzetten in de maatschappij, het Party Responsible Programme en een Exchangeability Programme. Wat ESN Breda oppakt ligt aan de capaciteit. Van Hees: “We zijn nog maar net begonnen en zijn nog op zoek naar studenten die ons willen helpen. Eerst gaan we onszelf op de kaart zetten, voordat we grote projecten uitrollen.”

International December Diner
ESN Breda organiseert verschillende evenementen, waaronder tripjes naar het buitenland. Van Hees: “Op 10 december gaan we naar Parijs, daar kun je je nog voor aanmelden.” Op 15 december houdt de studentenvereniging een International December Dinner. “Iedereen kookt dan een gerecht uit zijn of haar land, we hopen op ruim 200 mensen. De entree is 5 euro, maar het opgehaalde bedrag wordt aan Serious Request gedoneerd.”