Bussemaker: tientallen studenten slachtoffer van nep-onderwijs

portretfoto-bussemaker-1920Zo’n veertig organisaties misleiden studenten en doen alsof ze erkend onderwijs geven. Daar kunnen ze veel geld mee verdienen, schrijft minister Bussemaker aan de Eerste Kamer.

De senatoren buigen zich over haar nieuwe wetsvoorstel dat na een fel debat toch veel steun kreeg in de Tweede Kamer. Bussemaker wil onder meer de termen ‘universiteit’ en ‘hogeschool’ tegen misbruik beschermen.

40 organisaties
Hoe groot is het probleem eigenlijk, wilde de Eerste Kamer van de minister weten. Groot genoeg, antwoordt Bussemaker. Bij de Onderwijsinspectie zijn zo’n veertig organisaties bekend die ten onrechte de indruk wekken dat ze erkende graden verlenen. Enkele daarvan noemen zich universiteit of hogeschool.

De inspectie kreeg hier de afgelopen jaren tientallen klachten over en dat is nog maar “het topje van de ijsberg”, vermoedt Bussemaker. Soms was er maar één student die bij de Inspectie klaagde, terwijl medestudenten dezelfde verkeerde informatie hadden gekregen.

Hoge boetes
In het wetsvoorstel staat dat onderwijsinstellingen hoge boetes tegemoet kunnen zien als ze studenten op het verkeerde been zetten: ruim 8 ton of 10 procent van de omzet. Ze mogen zich geen universiteit of hogeschool meer noemen als ze geen geaccrediteerde opleidingen aanbieden.

De boete moet wel zo hoog zijn, meent Bussemaker. Anders gaat er geen preventieve werking vanuit.

Voorbeeld
De minister noemt geen namen, maar de Hogeschool Geesteswetenschappen te Utrecht zou een voorbeeld kunnen zijn. Deze onderwijsinstelling verzorgt opleidingen als ‘transpersoonlijke psychologie’ en ‘energetisch therapeut’. Dat zijn volgens de HGU “wel degelijk hbo-opleidingen, echter (nog) niet door het Ministerie van Onderwijs erkende”.

Overigens zou ook de Islamitische Universiteit Rotterdam van naam moeten veranderen. Deze omstreden particuliere onderwijsinstelling biedt alleen hbo-opleidingen aan en moet zich dus hogeschool gaan noemen.

Haatzaaien
Sowieso wil minister Bussemaker de Islamitische Universiteit graag aanpakken met haar nieuwe wet, vanwege de haatzaaiende boodschappen van de IUR-rector. Als ook de senaat ermee instemt, krijgt ze de macht om de erkenning van de opleidingen in te trekken als bestuurders zulke uitspraken doen.