Economie opleidingen geven vol gas voor innovatie

ambitie2020-1920Onderwijsinnovatie mag niet stil komen staan omdat processen te lang duren. Daarom organiseert het Onderwijsinnovatieplatform een bijeenkomst waarin je binnen zeven uur van concept naar uitvoering kunt gaan.

Het Onderwijsinnovatieplatform is een initiatief van de tien economische academies van Avans. Als Economisch Domein trekken ze hierin samen op om de Ambitie 2020 van de hogeschool te vertalen naar nieuwe vormen van onderwijs. Op 13 december vindt de eerste bijeenkomst plaats van  ‘Innoveren in 7 uur’.

Safari
Er zijn al tien ideeën binnengekomen bij het innovatieplatform. “Dan moet je denken aan learning communities, maar ook een retail safari en een spel over branding”, zegt projectleider Mieke van Thiel. Ze verwacht dat er nog meer plannen binnenkomen voor de deadline van 28 november.

“Tijdens de bijeenkomst gaan docenten de ideeën bespreken, verder uitwerken en partners zoeken bij academies.” Wil een idee kans van slagen hebben dan moeten in ieder geval drie academies zich committeren. “Dat kan als aanjager, maar ook als supporter.”

Groen, oranje of rood
“Het unieke van deze vorm van werken is dat je op de dag zelf al hoort of je wel of niet met je idee aan de slag kunt. We willen niet dat innovatie doodslaat omdat het allemaal te lang duurt”, legt Van Thiel uit. Academiedirecteuren Edwin Verlangen en Peter Hollants, en Mirjam Wouterse, directeur van het Leer- en Innovatiecentrum buigen zich over alle ingebrachte ideeën en geven meteen groen, oranje of rood licht. Daarbij worden ze ondersteunt door twee studenten, een ondernemer en vice-voorzitter Diederik Zijderveld die als adviseurs optreden.

Het project loopt de komende vijf jaar en het innovatieplatform wil twee keer per jaar een 7-uurs sessie organiseren. “Maar mensen mogen altijd ideeën inbrengen. Ook studenten uit het economisch domein van Avans, ze moeten dat wel via een docent doen.”

De eerste bijeenkomst ‘Innoveren in 7 uur’ vindt plaats op dinsdag 13 december van 13.00 tot 20.00 uur in De Boemel, vlakbij station Tilburg.

Zelf een idee? Kijk dan hier hoe je kunt aanmelden.