Hbo wil overheidsgeld voor het aanbieden van korte cursussen

geldmunteurobezuinigen2-1920Hogescholen willen meer korte cursussen kunnen aanbieden, zegt voorzitter Thom de Graaf van hun landelijke vereniging. Want waarom zouden deeltijdstudenten allemaal een diploma moeten halen?

De overheid wil graag dat werknemers een leven lang leren, zodat ze goed toegerust blijven voor veranderingen op de arbeidsmarkt. Maar daarvoor hoeven ze lang niet altijd een hele opleiding te volgen, zei De Graaf gisteren tijdens een congres. Soms kiezen ze liever voor korte cursussen.

Fictie
Hogescholen krijgen nu alleen overheidsbekostiging voor complete opleidingen die tot een bachelor- of mastergraad opleiden. Dat zou moeten veranderen, vindt De Graaf. Het is een “fictie” dat werknemers allemaal een diploma willen behalen. Ze willen gewoon iets leren.

Het kabinet wil graag meer deeltijdstudenten in het hbo en is een experiment gestart met flexibeler onderwijs: studenten kunnen daarin hun eigen tempo bepalen en studiepunten aan verschillende hogescholen bijeen sprokkelen. Dat is mooi, vindt De Graaf, maar niet genoeg.

Doorbraak
Het is volgens hem tijd voor een doorbraak. “Ik denk dat het anders kan!” Allereerst moeten hogescholen meer vrijheid krijgen. “Spelregels met betrekking tot de financiering mogen hier geen belemmering zijn.” Het onderscheid tussen privaat onderwijs en publiek onderwijs zou niet meer productief zijn.

Ter ondersteuning van zijn pleidooi presenteerde hij een essay van de voormalige directeur van de Vereniging Hogescholen, Ad de Graaf. Daarin staat onder meer dat hogescholen hun studenten “opleiden voor een lerend leven”, terwijl ze vervolgens weinig te bieden hebben aan alumni die hun kennis willen bijspijkeren. Ook hij vindt dat hogescholen onderdelen van hun opleidingen als losse modules moeten kunnen aanbieden.