‘Incassopauze’ studieschuld alleen bedoeld voor kwetsbare jongeren

geldmunteurobezuinigen-1920Jongeren met hoge schulden die een opleiding willen volgen hoeven als het aan D66 ligt tijdelijk niet af te lossen. Het plan mikt op kwetsbare jongeren: niet iedereen met schulden kan er gebruik van maken.

D66-Kamerlid Vera Bergkamp pleitte afgelopen donderdag in de Tweede Kamer voor zo’n ‘incassopauze’. “Jongeren die maandelijks grote bedragen moeten aflossen kunnen vaak niet aan een studie beginnen of deze afmaken, omdat ze geen of weinig inkomsten hebben en vaak niet terug kunnen vallen op hun ouders”, zegt ze in een telefonische toelichting. “We willen dat ze uit die vicieuze cirkel kunnen breken: uit de schulden, in de boeken, zogezegd.”

Uitdaging
De landelijke regeling die Bergkamp voor ogen heeft is bedoeld voor kwetsbare jongeren die dak- en thuisloos zijn of uit de jeugdzorg komen. “Voor hen is het al een uitdaging om überhaupt te gaan studeren.” Welke opleiding de jongeren kiezen maakt niet uit.

Bergkamp kwam op het idee door een experiment van de Stichting Zwerfjongeren in Friesland. “Daar stimuleren ze jongeren in de jeugdzorg om een opleiding te volgen en proberen ze de aflossing van hun schulden uitgesteld te krijgen. Maar zonder landelijke regeling lukt dat niet.” Ze hoopt dat in elk geval de afbetaling van schulden aan het Rijk voor de duur van de opleiding kan worden stopgezet.

Staatsecretaris Van Rijn van Welzijn ziet wel iets in het plan van D66. Hij zegde vorige week een onderzoek toe waarvan hij de resultaten nog dit jaar zal presenteren. Ook moet dan duidelijk zijn welke rol gemeenten kunnen spelen.

Sháron

Het volgen van onderwijs is vaak nog 10 stappen te ver voor de echt kwetsbare jongeren. Deze zijn vaak moeilijk te bereiken, worden ongemotiveerd genoemd of worden geweigerd op scholen omdat zij niet in het plaatje passen.

2016-11-17 17:11:05

Jake Owen

Als D66 de basisbeurs niet had afgeschaft was dit probleem helemaal niet aan de orde geweest.

2016-11-17 10:23:19