Internationale studenten worden ambassadeur van Avans

internationale-ambassadeurs
Internationale studenten vertegenwoordigen sinds dit studiejaar Avans. Deze ambassadeurs reizen naar verschillende buitenlandse middelbare scholen om over hun ervaringen op de hogeschool te vertellen. Ook zijn zij het contactpunt voor nieuwe studenten uit hun thuisland.

Martyna Mickeviciute, vierdejaarsstudent International Business and Management Studies (IBMS) uit Litouwen en de Italiaanse Alex Chiodo, tweedejaarsstudent Environmental Science for Sustainble Energy and Technology (ESSET), zijn twee van de nieuwe ambassadeurs en enthousiast over het initiatief.

Scholieren hebben voorbeeld nodig
Alex: “Ik wilde graag iets doen voor Avans. Door voorlichtingen te geven op middelbare scholen, kun je studenten goed informeren. In Italië hebben scholieren echt een voorbeeld nodig omdat studeren in het buitenland anders niet eens in ze opkomt.”

Ook Martyna vindt het prettig om bij scholen langs te gaan. “Ik had het geweldig gevonden als er iemand naar mijn school was gekomen om me meer over Avans te vertellen. Ik wist altijd al dat ik naar het buitenland wilde en heb alles via het internet moeten uitzoeken.”

Last van heimwee
De mooiste reis die de studenten tot nu toe maken, was voor allebei terug naar het thuisland. Alex: “ Ik heb veel last van heimwee en vond het prettig om terug naar Rome te gaan. Nederland is toch een heel ander land dan Italië. Wel vind ik het een inspirerende omgeving. Je hebt zoveel contact met het bedrijfsleven, daar hebben we in de toekomst echt iets aan.”

Geïnteresseerden studenten kunnen zich altijd aanmelden voor het ambassadeursteam. Martyna: “Omdat we veel in het buitenland zitten vanwege stages en minoren, wisselt het team vaak. We zijn dus altijd op zoek.” De ambassadeurs krijgen niet betaald voor hun werkzaamheden, maar Avans vergoedt alle reiskosten naar het buitenland. Naast de lezingen die de studenten geven, zijn ze ook een aanspreekpunt voor studenten uit hun thuisland. Alex: “Die stap is soms minder groot dan naar het International Office te gaan. Wij zijn er om antwoord op alle vragen te geven.”