NSE: onvoldoende voor stagevoorbereiding Mens en Techniek leidt niet tot paniek

SportwegTilburg-1920De opleiding Mens en Techniek in Tilburg scoort van alle Avansopleidingen in de Nationale Studenten Enquête (NSE) het slechtst op het onderdeel stagevoorbereiding. Volgens docent en stage coördinator Rob Mies is er echter weinig aan de hand.

Mens en Techniek scoort een 2,32 in de laatste NSE, naar Avans maatstaven een onvoldoende. “”Het is een geaggregeerd cijfer, het zegt mij niet zoveel. We zijn een kleine opleiding. Een paar ontevreden studenten en je cijfer keldert dan naar beneden”, zegt Mies.

‘Als studenten klachten hebben, hoop ik dat ze naar ons komen zodat we er wat aan kunnen doen’

Zelf luistert de docent liever naar de geluiden die hij van studenten hoort. “Bij een opleiding als deze ken je iedereen. Je hoort dus wat er speelt. Als studenten klachten hebben hoop ik dan ook dat ze naar ons komen zodat we er wat aan kunnen doen.”

Duidelijkheid
Een duidelijke verklaring voor de lage score heeft Mies niet. “Studenten willen duidelijkheid, misschien vinden ze het bij ons wat vaag”, denkt hij. “Met deze opleiding kun je alle kanten op, maar duidelijke vacatures voor een Gezondheidszorgtechnoloog zie je nooit. Dat maakt het lastig om een stage te zoeken, bij welk bedrijf begin je?”

Anders dan sommige opleidingen heeft Mens en Techniek geen hapklare lijst met stageadressen liggen. Volgens Mies wil dat niet zeggen dat er een gebrek is aan stageplaatsen in de sector. “Helemaal niet. De opleiding is zo breed dat je op veel plekken aan de slag kunt. Bedrijven die eenmaal een stagiair van ons hebben gehad, willen er vaak opnieuw een.”

Probleemstelling
De opleiding waakt er echter voor dat studenten bij een stagebedrijf opnieuw met dezelfde opdracht aan de slag gaan. “De probleemstelling is de afgelopen jaren belangrijker geworden. Studenten moeten kritischer kijken naar de vraag van de opdrachtgever.”

De opleiding is bezig met het maken van een nieuw curriculum. Studenten zijn daar vanaf het begin bij betrokken.