(Oud)Avansstudenten maken kans op Student Startup Award

Foto: Beeldveld/Wilfried Scholtes

Code Qube en JAMwerkt.nl, beginnende bedrijven van oud-Avansstudenten, zijn in de race voor de nieuwe Student Startup Award. De prijs wordt 24 november voor het eerst uitgereikt door Student Startup Award Brabant in Breda. Speciaal georganiseerd voor (oud)studenten van de hogescholen Avans, Fontys en de universiteiten van Tilburg en Eindhoven.

Alle deelnemende onderwijsinstellingen mochten twee startups nomineren. Avans selecteerde Code Qube van Jessica Eijgelsheim en Sharina Kiesebrink, beiden afgestudeerd in Communication and Multimedia Design in Breda en SUUS@NOON van de Bredase derdejaarsstudent Commerciële Economie Susan Bontsema.

Code Qube is een interactief en fysiek hulpmiddel voor kinderen vanaf 8 jaar om al spelenderwijs een eigen website te leren bouwen. Bontsema ontwikkelde een speciale studentenplanner en verkocht die aan haar eigen Academie voor Marketing en Business Management.

Finalisten
10 november namen zij het tegen elkaar en acht andere bedrijven uit de regio op met een pitch voor een vakjury. Code Qube wist één van de drie plekken te bemachtigen in de finale. Samen met JAMwerkt.nl, ingezonden door Tilburg University en Eventix van TU/e-studenten.

“De jury was erg onder de indruk van de uniekheid, originaliteit en innovatie van Code Qube”, vertelt Reggy van den Bosch, mede-initiatiefnemer en Managing Director van het Tilburg Center of Entrepreneurship van Tilburg University.

Familie startup
De tweede finalist, JAMwerkt.nl, is een online platform voor jongeren om werkervaring op te doen. Opgericht door oud-Avansstudent International Business and Management Studies Miranda Schippers samen met haar broers Martijn en Ruud. Eerder werden zij met hun bedrijf al genomineerd door Sprout als meest veelbelovende ondernemers onder de vijfentwintig jaar. Ruud studeerde tijdens het oprichten van het platform aan Tilburg University en werd zodoende namens de universiteit genomineerd voor de Student Startup Award.

Eerste editie
Brabantse startups krijgen voor het eerst dit jaar een regionaal podium. “Er zit een enorme innovatiekracht en groeipotentie bij deze jonge ondernemers. We zien bedrijven ontstaan in uiteenlopende sectoren, die allemaal op hun eigen manier het verschil maken. Deze jonge ondernemers verdienen een podium”, volgens Van den Bosch. Het is het de ambitie om de Award de volgende editie landelijk uit te rollen.

Voor de eerste editie werkt Student Startup Award samen met de organisatie achter Breda Startup Award. Op 24 november wordt bekend gemaakt welke studenten de prijs mee naar huis mogen nemen. Diezelfde avond wordt ook de beste Bredase Startup gekozen én de Breda Community Award uitgereikt. Wil je daar graag bij zijn? Aanmelden kan via de website van Student Startup Award.