Oud-CMD’er genomineerd voor Beste Virtual Reality Talent

adnan
Met een virtual realitybril het leven van een vluchteling kind beleven. Thomas Neelemans, Communication & Multimedia Design (CMD) Breda, werd met zijn afstudeerproject ‘Adnan’ genomineerd voor een Bright VR Award in de categorie ‘Beste Virtual Reality Talent’.

Voor zijn afstudeerproject dook Neelemans in het leven van vluchtelingkinderen tussen de tien en zestien jaar. “Ik wilde voor mijn afstuderen graag iets met de vluchtelingenproblematiek doen en ben er veel over gaan lezen”, vertelt de net afgestudeerde Neelemans.

Kwetsbare kinderen
De oud-CMD’er wilde meer verdieping en besloot mee te lopen met een Pegida-demonstratie. “Dat was meteen wel erg extreem. Daarna ben ik afgereisd naar de jungle van Calais, waar ik tussen de tenten heb gelopen en veel mensen gesproken heb. Uiteindelijk besloot ik op de jongeren te focussen. Zij komen helemaal alleen naar Europa, vaak zijn hun ouders al overleden en ze willen zo snel mogelijk naar Engeland. Het zijn erg kwetsbare kinderen.”

[double_images]tentfoto_1,still_adnan1[/double_images]

Deprimerend verhaal
Daarom reisde Neelemans ook nog naar Groot-Brittannië om daar met verschillende instanties te praten. “Ik wilde eigenlijk een kind spreken, maar dat is me niet gelukt. Het verhaal dat ik in mijn Virtual Reality Story vertel is fictief, gebaseerd op alle gesprekken die ik heb gehad.”

Neelemans bouwde een replica van een vluchtelingentent en richtte hem in. “Als je de bril opzet, zie je het deprimerende verhaal van Adnan, dat in die tent begint. Hij zal uiteindelijk niet in Engeland aankomen. Als je de bril afzet en uit de tent komt, vraag je je af of je het verhaal echt hebt meegemaakt.”

‘Vet om genomineerd te zijn’
Blij verrast was de oud-CMD’er met zijn nominatie voor een Bright VR Award. “Het is de eerste keer dat Bright Magazine de prijzen uitreikt. Ik vind het heel vet om genomineerd te zijn.”

Vrijdag 4 november worden de prijzen uitgerekt. ‘Adnan’ zal daarna nog te zien zijn tijdens de Bright Days in Utrecht en op het Eindhovens Film Festival.