Recordaantal klachten van studenten

illustratie: Janine JansenStudenten hebben nog nooit zoveel klachten ingediend, blijkt uit een rondgang langs universiteiten en hogescholen. “Soms komen ze al met een advocaat aanzetten bij de examencommissie.”

Twaalf hogescholen ontvingen vorig jaar een recordaantal van 3.300 klachten. De universiteiten bleven niet achter: daar kwamen meer dan tweeduizend klachten binnen.

Mondiger

“Studenten worden gewoon steeds mondiger”, zegt woordvoerder Margot Custers van Avans, waar het aantal klachten in een paar jaar tijd bijna verdubbelde. Toch verwacht ze nu weer een daling: er zijn minder beroepschriften ingediend dan vorig jaar om deze tijd.

“Soms komen studenten al met een advocaat aanzetten bij de examencommissie”, zegt Gritche Monsma, voorzitter van de landelijke organisatie van studentendecanen in het hbo.

‘Hoe onvriendelijker je bent als instelling, hoe meer klachten je krijgt’

Studenten zouden nog veel meer klachten moeten indienen, vindt oud-onderwijsrechter Ben Olivier “De studentonvriendelijkheid neemt steeds meer toe. En hoe onvriendelijker je bent als instelling, hoe meer klachten je krijgt.”

Punt schrijft regelmatig over het College van Beroep voor de Examens die de klachten van Avansstudenten beoordeelt.

-

Het is te gemakkelijk om de mondige student de schuld te geven van het stijgend aantal klachten. Tuurlijk zou dat een oorzaak kunnen zijn, maar het lijkt me niet dat dit de enige oorzaak is. Avans geef het goede voorbeeld ipv wijzen met de vinger.

2016-11-02 15:56:16

Steven

Het gaat er vaak nog niet eens om wie er gelijk heeft. Het kwaad is dan al geschied, wat de uitkomst ook is. Toch heb je ook een gezamenlijk en een toekomstig belang, en niemand heeft echt belang bij conflicten. Al eens gedacht aan bemiddeling?

2016-11-02 10:59:02