Student mist studiepunten door betalingsachterstand

collegevanberoep-tijdelijk
Een eerstejaarsstudent Verpleegkunde in Breda haalt 46 studiepunten en moet de opleiding verlaten. Hij is het er niet mee eens, de tekortkomende punten komen volgens hem door een betalingsachterstand van het collegegeld en een beginnende spierziekte. Niet door zijn eigen passiviteit. Hij vecht de beslissing aan bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

De medestudenten en studieloopbaanbegeleider van de student, omschrijven hem als nonchalant en ongemotiveerd. Maar dat is volgens hem niet waar. Hij had naar eigen zeggen echt wel de tentamens gemaakt en meeste studiepunten gehaald als Avans zijn onlineaccount niet had geblokkeerd door zijn betalingsachterstand.

‘Ik dacht: frappant, ik kan niet meer inloggen en aanmelden voor tentamens’

Frappant
“Ik dacht: frappant, ik kan niet meer inloggen en aanmelden voor tentamens”, vertelt de student. Hij betaalde aan het begin van het studiejaar in één keer het collegegeld maar wilde dat halverwege het studiejaar terugdraaien vanwege geldproblemen. Zo geschiedde, hij kreeg het resterende bedrag terug gestort zodat hij het de rest van het jaar maandelijks kon betalen. Op de vraag waarom hij dat niet gedaan heeft, blijft het stil.

“Is het als student zijnde niet gewoon jouw verantwoordelijkheid om er op toe te zien dat je betaalt?” vraagt het COBEX zich af. De examencommissie is strikt: “De student heeft hier zelf debet aan.”

‘Je denkspieren functioneren toch gewoon?’

Denkspieren
Pas wanneer het voor de student aan het einde van het collegejaar duidelijk wordt dat hij de opleiding moet verlaten, komt hij op de proppen met zijn persoonlijke omstandigheden. Zoals een beginnende spierziekte en een chronische vermoeidheid. “Ik wil weten wat voor vlees ik in de kuip heb”, reageert de voorzitter van het COBEX. De student murmelt een beetje over een slaapgebrek. Maar de voorzitter veegt de vloer aan met zijn redenen. “Chronische vermoeidheid door slaapproblemen? Ik heb in stukken gelezen dat je gewoon drie wedstrijden hebt gevoetbald.” Aan bewijs zoals een doktersverklaring ontbreekt het, evenals een melding bij het decanaat. “Je denkspieren functioneren toch gewoon?”

De zaak is ongegrond verklaard door het COBEX. De student moet de opleiding verlaten.