Column: Te laat met inschrijven? Pech!

michael-doove-1920

“Studenten die te laat zijn met hun herinschrijving, worden niet toegelaten.” Terecht oelewappers, regels zijn regels! Studenten hebben houvast nodig, structuur, duidelijkheid. En als we ons niet aan de zelf opgestelde regels houden, wordt het een wetteloze janboel bij Avans, bedenk ik terwijl ik te laat bij mijn eigen les ga komen.

We zijn geen filantropische instelling die in dienst staat van de student. Dat Avans zich in bochten moet wringen omdat studenten zich te laat aanmelden. De student is onze klant, maar ook klanten moeten zich aan huisregels houden. Bij de AH loop ik immers ook niet naar buiten zonder te betalen. Al mijmerend bedenk ik dat ik de PowerPoint van vorige week nog op Blackboard moet plaatsen.

“Als we ons niet aan de zelf opgestelde regels houden, wordt het een wetteloze janboel bij Avans”

Je wordt gebeld, krijgt zes e-mails, ontvangt twee sms’jes, en toch schrijf je je niet opnieuw in. Met de smoes dat je dat e-mailadres niet meer gebruikt. Of dat je dacht dat je nog tijd had. Als je er zo over denkt, verdien je dan niet alsnog een negatief BSA? Een machinist kan toch ook niet 5 minuten later komen, omdat hij dacht dat hij nog wel even de tijd had? De financiële administratie kan mijn salaris ook niet te laat overmaken, al doet ze dat feitelijk wel aangezien mijn geld altijd al op is.

Ik pieker nog wat door terwijl ik zie dat ik nog moet reageren op een mail van twee weken geleden. Je weet als Avansstudent toch dat er regels zijn? Je opdracht te laat inleveren betekent geen beoordeling. Te laat inschrijven voor je tentamens betekent geen tentamen (of een boete). Te laat op het tentamen komen betekent geen toegang. Als je dan zó hardleers bent, dan is geen straf meer te zwaar. Ik filosofeer nog even door terwijl ik concludeer dat ik de cijfers van de te laat nagekeken tentamens nog (te laat) in Osiris moet invoeren.

“Als je dan zó hardleers bent, dan is geen straf meer te zwaar”

Nee, ik ben blij dat er voor studenten zulke strakke deadlines zijn, en dat Avans die ook handhaaft. Het zou wat zijn zeg, rekening houden met de student. Het is 3 uur. Ik besluit mijn computer af te sluiten. Die les, mailtjes, PowerPoint, tentamens en cijfers komen morgen wel, een dagje later maakt niet uit. Er staat dan ook nergens dat het niet-halen van deadlines door docenten gevolgen heeft.

Michael Doove is docent taal- en communicatieve vaardigheden aan de Juridische Hogeschool

StudenteAvansBreda

Het moet misschien sarcasme zijn, maar dit mogen ze van mij wel eens in het docententeam gooien. Wij studenten worden als voetveegjes gebruikt vind ik.

2016-11-07 11:47:07

StudenteAvansTilburg

Leuk geschreven met een knipoog, maar helaas vormt die knipoog wel de werkelijkheid bij de helft van de docenten.

2016-11-06 21:57:23