Trump of Clinton: Avans stemt met peuken

stembak-01
De speciale stemasbakken, die vijf studenten Small Business & Retail Management (SBRM) uit Breda in februari bedachten, zijn eindelijk geplaatst. Studenten kunnen hun stem uitbrengen op verschillende stellingen door hun peuk in de juiste bak te gooien. Vandaag kan er nog op Clinton of Trump gestemd worden.

In februari vertelde student Bart Verwoolde: “Het schoolplein bij Avans ziet er niet uit met al die peuken. Voor een schoolopdracht moesten we een eigen bedrijf oprichten en wij besloten dit peukenprobleem aan te pakken. Hoe krijgen we studenten zo ver dat ze wél die tien meter lopen naar de asbak?”

Flink gas er op
David van der Sluijs, derdejaarsstudent en ook betrokken bij het project, vertelt waarom het zo lang duurde voor de bakken werden gerealiseerd. “We waren allemaal hard opzoek naar een stage en moesten tentamens halen. We vonden het zonde om de bakken vlak voor de zomervakantie te laten plaatsten, dus besloten we het naar het nieuwe studiejaar te verschuiven. Toen hebben we er flink gas op gezet.”
[double_images]2016-11-07-photo-00000086

stembak-02[/double_images]
Wedstrijd meeste peuken
De Hogeschoollaan heeft twee asbakken, de Lovensdijkstraat één. Ook op de NHTV zijn drie bakken geplaatst. Van der Sluijs: “Samen met de gemeente Breda hebben we een wedstrijd uitgeroepen. De school die de meeste peuken per stelling verzameld, krijgt 250 euro om in duurzaamheid te investeren. De stelling verandert ongeveer iedere zes weken. Op Facebook kun je volgen welke school er voor staat.”

Van der Sluijs: “We hebben veel te danken aan Adrie Pijpers, van de gemeente Breda. Zodra hij over ons idee hoorde, heeft hij alles voor ons geregeld, we hoefden zelfs geen eigen kosten te maken.”