Accountancy-studenten halen scriptie niet, ondanks belofte hoger punt

collegevanberoep-tijdelijk

Twee studenten Accountancy kregen een vijf voor de eerste versie van hun scriptie. Tijdens een gesprek met hun scriptiebegeleider wordt gezegd dat hun nieuwe versie zeker een punt hoger waard is. Toch krijgen de studenten weer een vijf. Daar zijn ze het niet mee eens en ze stappen naar het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

“Hoe kan het dat we wéér een vijf krijgen, terwijl er wordt gezegd dat de nieuwe versie van onze scriptie zeker beter is dan de vorige”, vragen de twee Accountancy-studenten zich af tijdens de zitting. “Dat zou dan een zes moeten worden. Door de eerste vijf hadden we er vertrouwen in dat we nog konden afstuderen als we de feedback zouden verwerken. Hadden we een vier gekregen, dan waren we daar waarschijnlijk nooit aan begonnen.”

Een vier of een vijf?
Ook het COBEX zit vol met vragen. “Was de eerste versie die ze inleverden een vier of vijf waard? Hoe kan het dat ze een zelfde cijfer krijgen voor een product dat beter is? Waarom kregen ze in eerste instantie geen vier als de scriptie onvoldoende was?”

Vooral om te motiveren, beargumenteert de examencommissie. “Als studenten horen dat ze een vier krijgen, willen ze vaak niet meer herkansen terwijl wij dachten dat deze studenten makkelijk konden afstuderen door hun scriptie aan te passen. Er miste nog een rode draad door het verhaal, maar het leek er op dat de studenten de onderzochte materie begrepen.”

Op sommige vakken slechter
“We waren dan ook verbaasd om te zien dat ze het dus niet begrepen hadden”, gaat de examencommissie verder. “Op sommige punten scoorden ze beter in de aangepaste scriptie, maar op sommige vlakken ook echt slechter. Vandaar dat we toch op een vijf uitgekomen zijn.”

De studenten vinden het erg misleidend. “Als onze eerste scriptie een vier had moeten zijn, dan hadden we die moeten krijgen. We geven toe dat het nieuwe rapport geen topscriptie is, maar een voldoende had het zeker moeten krijgen, zeker omdat de beoordelaars ons mondeling een extra punt hebben toegezegd.”

Het COBEX schaart zich achter de examencommissie en de zaak wordt ongegrond verklaard. De twee studenten krijgen geen extra punt en moeten een nieuwe scriptie schrijven.