Avansstudenten ontwikkelen interactieve beerpongtafel

interactieve-beerpong-1-1920Avansstudenten Tim Mehl en Kasper Balink geven met hun uitvinding een nieuwe draai aan het onder jongeren populaire spel beerpong. Zij hebben namelijk in hun vrije tijd een interactieve beerpongtafel gebouwd.

Beerpong is een Amerikaans studentenspel dat is ontstaan als een combinatie van meerdere drankspelletjes. Twee teams zetten een gelijk aantal met bier gevulde bekers tegenover elkaar. Het doel is om een pingpongbal vanaf een afstand in het bier van de tegenstander te gooien, De tegenstander moet vervolgens de inhoud van de beker in één slok leegdrinken. Het team dat als eerste geen bier meer heeft, heeft verloren en moet de resterende bekers van de tegenstander ook leegdrinken.

interactieve-beerpong-1920Effecten
“Onze tafel detecteert de bekers en houdt de score bij, verder zitten er allerlei ledschermen in waarop een keur aan effecten voorbij komt”, legt Tim Mehl, vierdejaarsstudent Mechatronica uit. Hij heeft anderhalf jaar aan de tafel gewerkt samen met vierdejaarsstudent Technische Informatica Kasper Balink.

“Eigenlijk is het idee vorig studiejaar ontstaan. We gingen allebei op stage en zochten een project om ’s avonds te kunnen doen. Helemaal los van school, gewoon om bezig te zijn”, zegt Tim. De studenten hebben avond na avond doorgebracht in de garage van hun ouders. “Niet alles wat we wilden, werkte ook meteen. Gaandeweg is de tafel geworden zoals hij nu is.”

Om de interactieve beerpongtafel te testen, gaven de studenten een feestje voor bekenden. “De reacties waren erg positief. Deelnemers ervaren meer speelplezier dankzij de tafel. Het geeft beerpong een nieuwe dimensie”, zegt Tim.

Verhuur
De studenten willen de tafel in de toekomst verhuren. Plannen om er meer te produceren zijn er nog niet. “Er zit veel arbeid in deze tafel, maar nu weten we hoe we hem moeten maken. Een volgende kunnen we sneller bouwen.”

Tim en Kasper zijn niet de enige Avansstudenten die zich bezig houden met beerpong. Maba Jarbo, student Small Business en Retail Management, verkoopt en verhuurt met veel succes gewone tafels: